torsdag 29 januari 2009

Moraliska dilemman

Vid gårdagens fika med Lärjungen tog jag upp ett litet dilemma jag hamnat i. Jag står ju för trevliga inlärningsmetoder på hund, inga ryck i koppel, slag, hårda ord och så vidare. Det håller jag benhårt på oavsett det gäller mina egna hundar eller på kurser. Om jag då blir lagd som länk hos någon som tränar hund med tuffa metoder (s k "gamla") hur ska jag ställa mig till det? Man kan ju i övrigt vara en väldigt trevlig och sympatisk person!!! Hade en sådan person varit alltigenom elak hade jag inte ens behövt fundera på saken, eller hur?

Ska jag kolla politisk tillhörighet, religion, synpunkter på t ex homosexuella, om svartjobb är ok, kriminell bakgrund med mera, på dem som vill länka till mina hemsidor??? Så jag kan vara säker på att de inte står för något jag inte kan stå upp för (nej jag VET - jag kan inte STÅ med benen men MENTALT gör jag det - =O) kolla noga nästa gång). Det skulle bli väldigt svårt att hitta någon som tycker exakt som jag i allt, eller hur? Alltså testa själv här nedan - tycker du som jag i allt:
Politik - långt till vänster
Religion - ingen
Homosexuella - är som du och jag
Svartjobb - njaaaaa inte för min egen del men jag har betalt svart ett par gånger
Kriminella - ska ha sitt straff sedan är de förlåtna
Invandrare - helt ok om de behöver fly för att rädda livet, de är som du och jag de med
Kvinnliga präster - självklart
Hundträning - endast med för hunden bra metoder utan smärta och rädsla
Skatter - betalar jag gärna för vår välfärd (även om man undrar om vi har välfärd för alla idag...)

Håller du med mig på allt? Gör du det trivs vi säkert bra tillsammans =O), men även om du inte tycker som jag i allt är du säkert en väldigt trevlig person som jag gärna umgås med eller har länkar till! Om du nu skulle svara ja bara vad gäller hundträningen - ska du då inte få länka till mig eller tvärtom??? Nej absolut inte!

Jag har tänkt och tänkt och tänkt, men jag sätter definitivt gränsen vid rasistiska åsikter! En sådan sida skulle jag aldrig vilja bli ihopkopplad med! Eller porr eller ... Ja det finns säkert fler områden jag inte vill ha länkar till eller från. Men det är inte lätt det här. Hur har jag då ställt mig till att länka till dem som har annan syn på hundträning? Jo jag gör det, och hoppas att de personerna kanske läser alla andras (de som tränar med metoder liknande mina) sidor och kanske ändrar sig så småningom...

Bild Marie Lempe

1 kommentar:

  1. Aha! Nu vet jag varför du inte länkar till mig ;)
    Fast jag är trevlig *L*
    Jag skojade bara! Sitter här hemma med sjuka barn och läser det senaste i din blogg :) Kul läsning som alltid. Själv så rekommenderar jag enbart de som jag vet arbetar bra och med hjärtat på rätt ställe Hur trevliga de än är!
    Kram på Dig och resten av din familj!!!
    Lillsiss

    SvaraRadera