onsdag 25 februari 2009

Vågar man skriva om

vad man sysslar med som hobby på fritiden???

För ca 3-4 år sedan var jag engagerad i DHR som ordförande i lokalavdelningen. En av våra styrelsemedlemmar fick information om att Försäkringskassan kontrollerade oss med långvariga funktionshinder och delvis förtidspension. Hade man t ex 50 % förtidspension och arbetade 50 % så kunde man inte ha styrelseuppdrag i någon förening. Ägnade man 2 timmar/månad åt detta styrelseuppdrag ansågs man kunna arbeta mer än 50 %. Man arbetar då 51,25 %!!! Styrelseuppdraget räknades inte som fritid/hobby utan som arbete.

Detta fick till följd att i vår styrelse avgick minst tre personer med omedelbar verkan. Det fick följder för fler organisationer och dess styrelser runt om i landet.

Och nu undrar jag med bävan, räknas mina travlektioner som fritid? Det är ju studier på sitt sätt. Får jag mindre antal assistanstimmar för att jag en gång i veckan orkar, med stor möda, kravla mig upp i en rochard? För att jag håller i tömmarna, att få hästen att springa kräver ingen styrka, men ibland för att stanna den... Får jag hjälpa till med på- och avselningen? Att hålla ett huvudlag är inte tungt, att vira säkerhetsremmen är lite mer ansträngande för mina armar. Kratsa hovarna kan jag göra, jag är stolt över det, tack vare att HÄSTEN håller upp hoven själv så jag slipper lyfta den =O).

Häromdagen kunde jag knappt bokföra, min arm orkade inte ens med den rörelsen utan jag fick som mjölksyra i armen efter att ha skrivit tre siffror...

Ja jag bara undrar...

2 kommentarer:

  1. Måste tyvär meddela att eftersom det krävs ganska bra fysik för att sköta och rida en häst, enl min senaste utredning, så innebär detta att jag även har en arbets kapacitet på mins 25%. Att detta är anledningen att jag håller mig så ok som jag gör tas det ingen hänsyn till... En aktiv fritid är kul för mig att ha, men ett jätte minus i FK:s ögon. Bara så du vet, köp ALDRIG häst!!! Även hundträningen granskas med skeptiska ögon, min räddnig där var väl att hon hjälper mig i vardagen oxå...

    Kram Vero o Clara

    SvaraRadera
  2. Hur en sådan bedömning görs är väldigt mycket beroende på handläggare. Och det beror givetvis på vad som tidigare står i din utredning för förtidspension. Så att lägga ut det på nätet är kanske inte det smartaste ;)

    Kram på dig
    Lillsiss

    SvaraRadera