söndag 25 april 2010

Lathund

japp det har jag varit idag =O). Vad jag har gjort - inte ett dugg mer än klappat katter och hundar när de passerat förbi mig. Fikade ute i trädgården, katterna fick vara med då Sambon åkt iväg och handlat mer kompostgaller... Tigris hoppade upp på nätet vid staketet men kunde inte komma vidare. Sambon har gjort ren dammen, med "hjälp" av Tigris som kissade bland dekorstenarna (akvariegrus säger Sambon att det heter) som skulle tvättas. Han muttrar bakom mig "att hon hade hela trädgården att pinka i". Stenarna blev i alla fall rengjorda efter Tigris kissande.

Helt lat har jag inte varit, assistenten bönade och bad att vi skulle spela Wii. Jag tyckte det var för fint väder för att vara inne. Men vad gör man inte för att barnen inte ska bli kinkiga ;O)? Så Yngsta dottern och jag spelade lite olika sporter en stund. Jag tog de sporter hon inte är bra på och efter en stund ville hon inte vara med mer. Äldst = smartast!!!

På Animal planet har de visat hur hundar tränas för olika saker av interner, både kvinnliga och manliga. Oftast har det varit hundar som ev ska bli assistanshundar. Men i går kväll tränade de hundar för pensionärer (!!!!!!!) och man kunde även lämna in sin hund en månad om man hade något problem med den. Som att den inte kunde gå fint i koppel eller rymde. Varför skulle man inte kunna ha denna verksamheten vid våra svenska fängelser? Naturligtvis med intagna som skulle vilja arbeta med detta under sin tid i fängelset och var lämpade för det. Och självklart under överinseende av någon som kan träna hundar. Många i våra fängelser har kanske haft hund och saknar kontakten med djur. En hund kan ge en trasig människa kärlek, vänskap och den moraliserar inte.

1 kommentar:

  1. Har också sett den serien på Discovery - jätteroligt! Och det syns tydligt att internerna mår bra av både att få göra något meningsfullt, men framför allt av den kärlek som hundarna ger.
    I love dogs!

    SvaraRadera