onsdag 16 mars 2011

Jag vaknade tidigt

Efter en natt med träningsvärk, efter gårdagens motionstur, vaknade jag mycket tidigt. Sambon åkte iväg till Malmö, efter att ha vinkat av honom satte jag på tv-n. Och jag vaknade snabbt! Barbro Börjesson i farten med en blomspruta som vapen för en hund som jagade solkatter. Hunden, något rottisaktigt, fick sig ett sprutt var gång den tittade på ficklampsljuset på golvet och Barbro röt LÅT BLI DEN!

Till sist vågade hunden inte titta åt ljuset, vilket damerna tyckte va SÅ ROLIGT och TÄNK va enkelt det gick att bli av med detta problem. Puss och kram, i alla fall kramar. Men hunden då?
Den var mycket rädd (gissa för vem...), gick ut från rummet mycket låg och med svansen hängande. ÅH VAD BRA! NU vågar den inte bry sig om solkatter mer. Nä det gör den kanske inte men å andra sidan har hunden blivit rädd för blomspruta, ägare OCH BB. Jag tror inte att blomsprutan var det enda den hunden bestraffades med, av reaktionen att döma. Jag VET inte men med lite erfarenhet kan jag påstå det!

Om jag vill få min hund att sluta med ett problembeteende så inte vill jag att den ska bli rädd för mig! Att spruta med blomspruta kan va OK så länge hunden reagerar rätt (låter bli det man vill, men blir inte livrädd). Helst tränar jag ju utan blomspruta eller andra verktyg, jag vill att hunden väljer bort det beteende jag inte vill ha, kanske ersätter det med annat beteende som är OK.

Idag blir det ingen träning, d v s ingen motion för mig och ingen träning för Tiffeliffan! Vi ska BARA lata oss =O)!!!

1 kommentar:

  1. Kan inte annat än hålla med! Blir så evinnerligt trött på BB, men framför allt på hur "Svensson" köper hennes metoder rätt av utan att fundera på hunden beteende EFTER BB har varit i farten. Nej, släng ut den damen från tvrutan med huvudet före tack!

    SvaraRadera