fredag 6 mars 2009

Lydnadsträning

Trots Tiffanys operation tog jag med henne på träning hos Fröken tillsammans med Himbi och hennes matte i går. Tiffen är jättepigg, äter bra, har inte ont och det enda som besvärar henne är såret. Hon vill bara klia och slicka eller så försöker hon springa från det. Just nu är det tratt som gäller.

Men jag tänkte som så, att träna inne i ett ridhus med torrt underlag och utan några som helst krav på precision, kanske skulle få damen att koppla från såret en stund. Mitt mål var endast att se om hon kunde hålla sig till mig även om det fanns andra människor och hund där.

Det gjorde hon så bra att vi testade några moment där hon inte sprang eller hoppade. Och fortfarande utan krav eftersom hon irriteras av såret. Hon t o m drog några repor runt i yster galopp av ren glädje! Jag hade inte sprungit efter mina kejsarsnitt kan jag lova!!! Och när den andra hunden arbetade så vill Tiffen också vara med.

Hon satte och lade sig självmant ibland, och verkade väldigt nöjd att få göra något. Vi passade på att be Frökens kursdeltagare, som kom på slutet av lektionen, att titta på tänderna. Tiffen vill gärna backa lite men övergår sedan till att vilja pussa =O).

Himbi och hennes matte var jätteduktiga! Jag hoppas att vi snart kan komma ut och tävla tillsammans. Jag och Tiffen ligger ännu ljusår från Himbi med matte, men jag blir så taggad av att se dem och känner en sådan glädje av att träna lydnad igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar