fredag 6 mars 2009

Färganalys

I går var jag på Färganalys hos Gunnel på Färg i Harmoni. Jag ringde för mer än ett år sedan, efter att ha fått tips av min frissa på Salong Chess. Det var mer än ett års väntetid! Men den som väntar på något gott o s v.

Så var det i alla fall äntligen dags. Har inte köpt så mycket nytt sista halvåret, ville ju inte riskera att få byta ut allt i garderoben precis. Jag har väl haft mina aningar om vilken årstid jag är, både frissan och Yngsta dottern har framfört sina åsikter och det visade sig att vi hade rätt alla tre.

Man delar in färgerna i varma (höst och vår) och kalla (sommar och vinter). Först gällde det att bestämma om jag var varm eller kall. Det roliga var att jag faktiskt såg skillnaden ganska fort själv. Hur gick det till? Jag fick sitta vid två lampor med konstgjort dagsljus och ett vitt skynke som täckte allt under halsen. Sedan lade man på tygsjok ovanpå det vita skynket i likartade färger från den varma och kalla skalan. Den ena färgen gjorde mig varm och fräsch medan den andra - ja jag såg väldigt sjuk ut eller också försvann hela mitt ansikte in i färgen. Så vill jag se sjuk ut, kan vara bra vid möten med Försäkringskassan som alltid förutsätter att man är mycket "friskare" än vad man är - fniss, så ska jag ha färger från sommar- eller vinterskalan.

Ok, då var det klart att jag var en varm typ, trots mina ständigt iskalla ben. Nu skulle jag se om jag var en vår eller höst. Våren har ju ljusa skira toner och hösten mer mättade. Det var ganska lätt att se skillnaden här med. Och det var mycket intressant hur fel en fel färg blir även om de ligger nära i färgskalan. Jag befanns vara en höst, men det innebär inte att jag passar i alla "höstfärger", vissa passar jag bättre i än andra. Återigen lades tygstycken under hakan på mig så jag verkligen såg och förstod. Man fick ju en aha-upplevelse!!!

Om jag hjälpte till genom att berätta vilka mina favoritfärger är? Nix det fick jag inte göra, hon ville inte veta det. Inte heller vilka färger jag har på kläderna i min garderob... Allt för att vara opåverkad. Jag kan säga att de kläderna jag hade på mig passade mig inte färgmässigt, jag hade blå jeans och en batiktröja i olika blå/svarta nyanser (jättesnygg tycker jag!!!). Med åren har jag börjat köpa kläder i färger som faktiskt fanns i höst-skalan. Så helt fel har jag inte varit i mina klädköp.

Jag blev även sminkad i en vardagsmake-up, och jag skrattade för de färgerna jag blev sminkad i använder jag redan. Mycket tack vare Makeup Store! Men det var skönt med bekräftelse på att jag är inne på rätt spår! Och skulle jag hamna fel leder Yngsta dottern mig rätt är jag övertygad om =O). Jag har några favoritögonskuggor som jag nu måste kolla om jag verkligen inte kan ha...

Med mig fick jag ett pass kan man kalla det, med höstfärgerna. De färgerna som passade mig särskilt bra markerades med ett kryss. Jag hade tur - jag fick många kryss! Där var även ifyllt vilka färger som användes i sminkningen plus lite tips och råd. Jag tror jag ska återkomma till Färg i harmoni för lite stylingtips så småningom... De har presentkort så det kan man ju önska sig =O).
Var så inne i allt jag fått höra och se att jag glömde betala... Men fick en försiktig fråga om jag hade presentkort eller??? PINSAMT!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar