lördag 2 oktober 2010

Lite av det ena och andra

Hösten har kommit. De senaste morgnarna ha temeraturen legat på liiiite över nollan. Ett annat hösttecken är att idag var det sista Bondens Marknad i stan. Vi brukar köpa chutneys (banan och curry) och lite sylter för olika behov. Mums kan jag säga! Det är lite som att ha sommaren på burk i kylskåpet, härligt att plocka fram när det blåser och regnet rengnar horisontellt. Då tar jag fram lilla burken med sylt och när locket är av kommer en doft från sommaren - jag lovar att det piggar upp. Vi har även i år köpt Ostkaka från någon firma i närheten av Ullared, jättegod! Sambon köper älg- och vildsvinskorvar m m.

Har hunnit med att bli ett år äldre sedan jag bloggade sist. Eller som en av mina älskade döttrar konstaterade häromåret: Nu är du närmare döden än födelsen mamma! Hm, vad menade hon med det =O)? Ja hon har ju rätt förståss men jag känner mig inte alls gammal. Möjligen när jag tittar mig i spegeln en morgon efter en sömnlös natt. I det läget ser vem som helst gammal ut eller hur? Jag glömde ju gratulera en vän på hennes födelsedag, jag kom på det 5 dagar efteråt att hon hade fyllt år (så går det om man inte skriver upp det!). Nu hade vännen fått för sig att jag fyllde år dagen före min födelsedag! På fullt allvar! Som jag skrattade!!! Tur vi är lika virriga bägge två. Men som sagt, bättre en dag för tidigt än 5 dagar för sent!!! Jag har en känsla av att jag kommer att få äta upp min glömska...

Nu har jag bestämt mig för att gå tillbaka som service- och signalhundsinstruktör. Dels för att jag saknat det och dels måste jag ha ett arbete annars blir det inget bilstöd. Nu tror jag inte att Fk anser det vara arbete nog, jag har ju inget ekipage just nu. Men det hoppas jag få inom en snar framtid. Känns ganska nervöst, det var ju över ett år sedan jag hade ekipage!

Idag har vi haft underhållning alldeles gratis på fikastunden. Det var som om något for i katterna. De jagade varandra fram och tillbaka, de såg ut som två streck där de for förbi köksdörren. Arwen hängde inte med de stora utan höll sig i köket med oss. Hon försökte räkna ut hur det nu gick till när hon innan idag lyckades ta sig upp till de stora katternas torrfoder. Hm det var för mycket för hennes lilla hjärna. Förstår hon hur man kommer ner så kommer hon nog att äta torrfoder där uppe på vår köksskänk.

Kvinnlig list är bra!!! Jag har velat ha tapetserat och målat i sovrummet en lång tid nu. Sambon kan inte tapetsera men väl måla. Han vill helst inte göra något alls utan är säkert nöjd med hur det ser ut idag. Det är inte jag! Eftersom vi har funderat på att köpa en platt-tv till sovrummet har jag nu kommit på knepet: Det blir ingen plattis förrän vi tapetserat och målat om =O). Ni skulle se hans min när jag sa det *fniss*. Vi ska ha tapet på en vägg och måla de andra. Hur svårt kan det vara att sätta upp en tapet??? Hade jag bara nått upp till taket hade jag gjort det själv! Kan kanske få låna en rullstol som kan hissa upp mig till taknivå ;O). Någon som kan hjälpa till med tapeterna???

Var hos pappa häromdagen och firade min födelsedag. Han kommer inte ihåg att ge mig födelsedagspresent, han gjorde inte det förra året heller. Och när Yngsta dottern fyllde i somras frågade jag honom om jag skulle ordna present från honom. Då frågade han mig om han brukar ge present... Men det känns ju så himla pinsamt att be om en födelsedagspresent till sig själv. Samtidigt vet jag att han skulle bli ledsen för att jag inte fått någon av honom. Hur gör jag??? Jag har tillgång till hans bankkonton, men jag kan ju inte bara ta pengar där utan att säga något. Så lågt sänker jag inte mig. Det rör sig om några hundralappar bara, och det kan jag vara utan. Får se till att han kommer ihåg Äldstingen i december bara. Vid besöket undrade han vart alla hans saker från lägenheten tagit vägen. Och för 50 11 gången berättade jag vart det tagit vägen. Han kommer inte ens ihåg sina möbler längre, däremot kristallkronan som inte var av kristall utan glas. Han trivs i alla fall på sitt boende, maten är superb säger han. Och så har han sin Carola, en av personalen, som han är förtjust i =O)! Jag känner mig trygg med att han har tillsyn dygnet runt!

1 kommentar:

  1. Du får ta dig an mig o Signe som första ekipage -hon visade ju goda vakenhetstecken när jag fick tok-känning o rasade ihop som en sten på golvet för några månader sedan. Signe väckte min vän o slickade mig i ansiktet ;-)

    SvaraRadera