söndag 10 oktober 2010

Tävlingen

Ja det blev tävling för vår del idag eftersom det gick så himla bra i onsdags då jag "tävlade" på hemmaplan. Jag hade fler moment med betyg än med nollor och ja vad ska man säga om det??? I de momenten hon har varit osäker gick det bra! Och hennes paradgrenar blev till nollor... Vi tar det från början:

Det var vått i gräset i Helsingborg, mycket vått! Det måste jag träna mycket på! Sedan märkte jag på Tiffen att hon inte gillade att de andra hundarna var nära, jag trodde att hon förstått att de inte kommer fram till henne, men nej hon ville sitta i mitt knä. Också något jag bara måste få bort, hon behöver bli mer trygg tillsammans med andra hundar helt enkelt. Hur gick det då?

Platsliggningen: Först satte hon sig fint jämte mig, sedan lade hon sig innan hon fick. Fick nästan dra upp henne och sedan vägrade hon att sitta fot jämte mig utan satte sig snett och lade sig sedan så hon hade baken åt ena grannen och huvudet åt den andre. Gud i himmel som hon tjurade! Tre hundar gick upp från platsen och kom till oss i skjulet, där vi "gömde" oss (jag såg halva startfältet och de såg mig). Men Tiffen låg kvar fast jag hörde henne hela tiden...

Fritt följ: Först skulle hon inte sitta rätt, sedan satt hon kvar när jag gick. Därefter stannade hon! Jag tror inte att hon satt i halterna mer än en gång och knappt det. Hon gick rätt långt från mig också. Det var mycket okoncentrerat!

Läggande under gång: Ställde hon sig (mycket snabbt enligt Yngstingen), och när jag vände mig satte hon sig ner. DÅ gick det bra att sitta!!! Här började jag fundera på att bryta men beslöt mig för att fortsätta. Nolla.

Inkallande med ställande: Problem med att sätta sig. DK på första inkallningen. Men hon stannade på mitt STÅ direkt, inga DK där vilket gjorde mig mycket nöjd. Domaren tyckte hon ställde sig sent - det tycker inte jag. Resten gick bra.

Rutan: Hon hittade rätt till rutan men jag ställde henne för tidigt och när hon vände hamnade hon utanför så klart! Så det var mitt fel att det blev en nolla!

Apportering: Blev en nolla eftersom jag höll Tiffen i pälsen innan jag sa apport... Brukat göra det på träning och glömde att jag inte fick göra det idag MITT NÖT!!! Nolla.

Hopp/sitt: Tiffany vägrade hoppa för det var för högt! Jag bad dem att ta bort en bräda, de gjordes men vad jag inte såg var att han lade dit en smal bräda. Och Tiffen har rätt - det var för högt. Nolla.

Fjärrdirigering: La sig snyggt trodde jag hahaha, när jag vände upp ligger hon ner med framdelen medan rumpan står rakt upp i vädret. Suck! Men hon utförde flyttningarna jättebra och hon flyttade inte fram så mycket heller.

Helheten: Okoncentrerad och segt.

OK nu är det bara att träna och träna och träna. Har anmält mig precis till Jennys och Camillas kurs söndagen den 17 oktober. Då kan jag träna med nya hundar runt om vilket blir bra. Om jag är ledsen och besviken efter dagens mediokra resultat? Inte det minsta! Tiffany behöver lite tävlingar nu för att vänja sig, hon är en hund med egna åsikter och blir hon stött på mig så kan hon tjura LÄNGE!!! Så jag är glad att jag bara fick henne att göra det jag ville om än med tjat, lock och pock och med viss handgriplighet - vilket gjorde att hon blev så tjurig att hon knappt ville komma till mig. Handgripligheten bestod av att jag tröttnade och LYFTE in henne i rätt fot-position. Fuck you sa hon till mig...

1 kommentar:

  1. Det är alltid en fröjd att se dig ute på planen kakan! :) Ärligt talat så tror jag att Tiffany hade ont i huvudet för hennes blick var inte så klar. ELLER så var det pga att du hade kört upp henne så tidigt på morgonen!;)Kram Hille

    SvaraRadera