måndag 6 september 2010

Varför

är det lögn i helvete att få hjälp på Psyk om man är i akut behov av hjälp!!!!!!!???????????? Bryter du benet kommer ambulansen, du får komma in på akuten, blir röntgad, får smärtstillande och en operation.

Har du brutit själen, har panikångest, självmordstankar, gett upp tanken att leva får du till svar:
"Lämna ditt telefonnummer så ringer vi upp i morgon klockan nio....". Det finns ingen som tar emot dig! Ingen som kan hjälpa dig med tillfällig medicin tills läkarkontakt. Endast en sjuksköterska som önskar lycka till (att ringa en annan avdelning av psykvården).

Hur fan kan man från ena dagen till den andra bara ta bort alla medicin? De flesta psykmedicinerna ska man trappa ner långsamt när de sätts ut! Vad händer? Jo man får en massa olika abstinenssymptom, bland annat ångest, självmordstankar m m. Just det som man medicinerar för!!! Efter två självmordsförsök ska inte all medicin bara dras in, inte utan tillsyn. Det har skett ett försök till efter medicinen dragits in. Personen vill inte leva och får ingen hjälp med att vilja leva!!!!
Det är inte mig jag pratar om, jag är "bara" en förtvivlad släkting som ser hur en människa förgås inifrån...

2 kommentarer:

  1. Vet inte va jag ska säga, mitt hjärta blöder för er. Man blir arg, förbannad och ledsen på samma gång. Ni ska veta att jag tänker på er! kram

    SvaraRadera
  2. Ja du, man blir helt ledsen på allt. Antingen öser dom över sina patienter medicin (vilket en nära vän till mig råkat ut för) eller, så som i det fall du beskriver, drar dom bort allt på en gång!
    När man mår dåligt i själen blir allt en fullständig kaos. Har så många gånger tänkt på de som inte har någon vän/släkting att vända sig till. Som står ensamma i livet. Undrar hur det går för dom...

    SvaraRadera