lördag 4 september 2010

Hjärnkaos

fick nog Tiffen idag när vi tränade... Hon har haft en otrolig fart på inkallning, och även när jag lagt in ställandet. Men nu har jag lagt på avstånd, regelmässigt ska avstånd hund-förare vara 30!!!! meter före inkallande. Jag kan nu inte ens gå 8!!!!!!!!! meter! Det har blivit något fel någonstans. Hon har klarat det hela på ca 12 m. Även utan belöning bakom sig. Och nu - NADA!!! Vi blev riktigt sura på varandra idag, jag talade om för henne att sluta tramsa. Sen gick hon inte ens nära mig - mitt fel jag vet ju hur lättstött damen är. Jag kallade in - hon satt kvar som en stenstod! Jag sprang iväg viftande och tjoandes med godisburken i näven - hon satt kvar och bara glodde! GGGGGGRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR. Fick börja om med inkallning från 1! meters håll. Och sedan fixade hon både att komma och stanna på 10 m. SUCK! Nästa hund blir en B C eller Belgare. Och jag som funderar på en schnauzer som jag vill tävla lydnad med. Känns som om jag krånglar till det för mig, eller???

I alla fall så gjorde damen en strålande fjärrdirigering där tassarna inte rörde sig en enda milimeter framåt när jag stod 1 m framför henne. Gick jag längre bort ville hon absolut inte sätta sig. Då fick Yngstingen gå fram och ta henne i halsbandet och lyfta upp henne. Det var nog lite läskigt för hon fattade vinken efter några gånger = känns skönare om jag sätter mig frivilligt! Tur inte så många såg mig idag, är definitivt inte "hundträningsklädd" utan har leggings, klänning, tygskor och en La Redout-tröja på mig! OK konstig klädsel för hundträning, men det matchade i alla fall... Det var kanske det som gjorde Tiffan konfys? Hon ville inte komma till en matte med kläder från Ellos, MQ och La Redout??? Det ska kanske vara Ullaredjeans, lasetröja och fleecejacka??? Hm kanske något att tänka på till nästa träning *asgarv*.

Det bidde inget Ljungbytränande för mig idag, ingen bra dag av olika skäl. Kände mig ändå stolt som tränat i alla fall även om det var hemma =O)

Ikväll ska vi äta Flygande Jacob, en rätt jag säkert inte ätit på minst 15 år! Den var väldigt poppis i början av 90-talet kan jag meddela. Fast jag bytte ut den färdiggrillade kycklingen mot stekta kycklingfiléer. Jag brukar annars följa recept till punkt och pricka! Så det var ett stort steg att byta ut den grillade. Man får ju leva lite farligt ;O).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar