fredag 26 november 2010

Vicken vecka!

Den började lugnt och stilla i måndags med arbetsprövningsarbetet, att lägga in kyrkböcker i register man kan söka i på nätet. Faktiskt kul! Låter nog lite torrt och trist men är man lite intresserad av historia, vilket jag är, är det intressant. Särskilt över vilka yrken man hade. Backstuguhjon var något man var under Yrke... Sen skrev man in om någon var Idiot eller hade Fallandesot (epilepsi).

Sedan fick jag ett vilssvinstokigt utbrott när Sambon åkte hem till Malmö istället för att röja ur sovrummet, vi hade ju en "deadline" den 5 december då goda vänner skulle hjälpa till med tapetsering på en vägg. Dessförinnan skulle liftstolparna tas bort, tak och väggar spacklas och målas. Lister skulle bort och ett nytt golv läggas. I onsdags var jag som en drake! Han har nog aldrig varit så lite värd i mina ögon som då! Ett eventuellt bröllop fanns inte de närmaste 20 åren... Min Madde lyfte ut två sängbord, en byrå, två madrasser samt monterade isär sängen. Jag fick hjälpa till med att tala om var allt skulle stå samt hålla i sänggaveln när sängen delades. Snacka om att KVINNOR KAN!

I torsdags kom en vaktis och hjälpte till att ta ner liften, han kikade på väggen som vi tyckte såg lite konstig ut. Fukt trodde han och det visade sig att han tyvärr hade rätt i det. Så nu har allt arbete avstannat. På måndag kommer snickaren och kollar, han får såga ner delar av väggen och ev delar av golvet beroende på var fukten kommer från. Om man ska se det från den ljusa sidan: Blir det inte klart till jul kan vi ha julgranen i sovrummet, och som Äldstingen sa: Vi kan dansa RUNT granen i år! Nu har jag madrasserna på mitt kontor och jag och Sambon sover på sofforna i vardagsrummet. De är väldigt bekväma att sova i men jäkligt trånga när hundar och katter ska få plats med!

Idag blev det inget jobbande för mig. Kommunen har fått panik över att det har hamnat en i rullstol på andra våningen i huset där folk arbetsprövar! Brandsäkerheten var inte bra med tanke på det. Nähä! Så jag åkte och tittade på ett annat ställe där man sysslar med bildhantering. Man gör affischer, broschyrer m m. Ganska avancerat tyckte jag men jätteroligt! De gör allt efter beställning från kommunen, länsstyrelsen o s v. Så där ska jag börja på tisdag. Jag kunde visst börja med att lära mig Photo Shop, kul kul!!! Och jag sitter på BOTTENVÅNINGEN så kommunen kan vara lugn :O). Inte för att jag kände mig rädd på andra våningen, inte det minsta! Men jag vill ju att kommunen ska kuna sova lugnt på nätterna ;O)!

Nu är det HELG och jag ska göra INGENTING!!! Jo i morgon ska jag till stan och hitta en födelsedagspresent och en julklapp till min goda vän. Förra året hade vi handlat exakt samma sak till varandra i julklapp, måste väl bero på att man är verklig vän då?

1 kommentar:

  1. I mitt yrke ÄLSKAR jag de församlingar som har laddat upp kyrkoböckerna online! Vi jobbar tyvärr ofta gentemot gamla skrotiga mantalsskrivningar och det är verkligen TOPPEN när man kan hitta informationen direkt på nätet istället för att behöva ringa någon träig församlingsassistent som passerat bäst före-datum före längesen ;-)

    SvaraRadera