måndag 8 november 2010

Nästan nästan nästan...

I lördags tävlades det igen. Hela vägen till Oskarström regnade det, väl framme regnade det, Sambon skickades in för anmälan och lottdragning, japp det regnade då med. Jag satt med Tiffeloppan i bilen och funderade: Att tävla eller inte tävla - det är frågan. Och regnet öste ner. Med tanke på La Divas känsliga ändalyckt kändes det som en dålig idé att tävla. Samtidigt har vi tränat en del i blött gräs och det har funkat.

Ca 10 minuter före platsliggningen slutade det att regna! Hallelulja!!! Att planen var sjöblöt det var ju en annan femma. Ut med rullen kvickt som tåget, Sambon hade lyckats ta startnummer 1. Vilket jag gillar skarpt, då hinner man inte bli så nervös. För dig som inte tävlar ska jag här förmedla tankarna man har i huvudet under tävlingen:

PLATSLIGGNING: stånk stånk på den regntunga gräsplanen. Jaså vi ska stå här. Sitt Tiffany. Duktigt sitt kvar. Nej du ska inte lägga dig nu, kom här och sätt dig! Jäkla hund *lyfter henne på plats*, så sitt nu. Ta av kopplet, bra tjejen. Ligg, ligg kvar. Pust stånk och stön, in bakom planket att gömma sig. Jaha alla står och kollar i hålen om hundarna ligger. Där hör jag ett pip som jag känner igen. Men det som låter som en fågel är INTE min hund. Kan inte tävlingsledaren reglerna??? Det har gått minst 5 minuter och vi ska bara vara gömda i 3 minuter. Nu börjar hon titta ofta på tidtagaruret, nu nu NU får vi gå tillbaka. Yes lilla loppan ligger kvar där jag lade henne men hon piper. Synd vi har en ung skärpt domare idag! Bättre med de lite äldre som inte hör så bra i diskant. Sitt - åh vad duktig du var!!!

FRITT FÖLJ: Gud jag är slut innan vi ens har kommit fram till startpunkten. Ok här ska vi stå. Ska bara ta av kopplet, jäkla koppel jag får inte av det. Nu så, klämmer fast det utom synhåll under magen. Tiffen är du på samma planet som jag? Ser ut så. Ja då traskar vi. Pust. Stön. Flås. Jag måste fan gå ner i vikt! Halt jaha, och Tiffen ser ut att sitta bra. Traska traska. *Bra* viskar jag med ryggen åt domaren. Trask trask, hrm där nosade hon. *Låter ändå glad på rösten* FOT spring spring jag döööööööör. Nu är det väl slut i denna halten. Nä jag ska gå mer, nu börjar jag bli riktigt svettig. Det här var det längsta fria följ någonsin!!! Men nu måste vi ju stanna, äntligen!
WWWIIIIIIIIII vad duktig du var gumman!!!!

LÄGGANDE: Här ställer vi upp oss. Tiffen är kvar på Jorden. Vi går framåt hejoch hå. Länge. *LIGG* jag ser Tiffen försvinna neråt bakom mig. Gud vad bra att hon la sig så snabbt. Vänder mig om - varför sitter min hund upp??? Går tillbaka, klappar om lite grand. En nolla i betyg, jaha det var denna dagen.

INKALLANDE MED STÄLLANDE: Traksar halvvägs till Oskarström centrum. SITT och SITT KVAR. Undrar hur långt jag ska gå på denna vattensjuka gräsmatta. PUST PUST är nog röd i ansiktet och har svettpärlor (snygg omskrivning för svett). Nu är jag i Spånstad och får vända om. TIFFANYHIIIT åh hon kommer som en raket. Hur ska jag få stopp på henne??? Jag stannar henne i god tid STÅ S T Å!!! Ja det blev ett hyfsat stannande, TIFFANYHIIT. Vilken fart =O). Gick ju över förväntan lilla Tiffen, gull gull åh du är mammas höna vad du är duktig.

RUTAN: Ska vi stå vid konen, vilken sida ska vi ha den på? Äh jag ställer mig så jag har konen på höger sida. Är det fel säger hon väl till. R U T A N jag visar Tiffany var rutan är. Men dumbom du ska se på RUTAN och inte på mig! *RUTAN* låter pigg och glad. Tiffen rusar rakt emot ÅH VAD BRA! Tiffen svänger vänster ÅH INTE BRA! Tiffen tittar på mig, *RUTAN* nu fattar hon galoppen och kutar in i rutan STÅ jäkla hund. Tiffen stannar och jippi hon står stilla tills jag kommer fram. WWWWWWWWWWWIIIIIIIIIIIIIIIIII vad himla duktig du var nu!!!!

APPORT: SITT KVAR spänner ögonen i henne, kom ihåg att inte hålla i henne! Tack, kastar apporten, åh vad hon väntar fint! APPORT och vilken bra fart. Hallå hallå du har sprungit förbi apporten! Vad fan gör jag nu: upprepar kommandot eller kniper käft. Kniper käft! Ja DÄR var den! Full rulle in gud vad br.... Vafan! Lägger du den på marken? APPORT trevligt att du orkar lyfta den men varför sitter du så snett. Jaja hon satt i alla fall kvar och väntade på att få springa och hämta den... ÅÅÅÅÅÅÅHHHHHH vilken duktig tjej - men har hunden inga ögon att se med@@@@@ :O(

HOPP/SITT: Ja visst vi kan ta tre brädor. FOT det här har vi kämpat med. HOPP wow hon hoppar över på första kommandot! Men nej du ska inte ställa dig och lukta på de andra plankorna! SITT SSSSSSIIIIIIITTTTTTTT. Bra hon satte sig. Snälla låt mig få ge henne kommandot innan hon får för sig att hoppa tillbaka. SÄG DET!!!! HOPP och YES hon satte sig ganska snyggt faktiskt ja rent av rakt. =O) =O) =O) Bara ett dubbelkommando bra jobbat klapp klapp klapp.

FJÄRRDIRIGERING: Haha ska jag få henne att sätta sig på sågspånet du är kul du. HJÄLP hon sätter sig på sågspånet = fågelholkmatte. LIGG, jäklar nu glömde jag säga LIGG KVAR. Suck det kommer att bli skit. Hon ligger kvar när jag vänt mig om! BRA!!! SITT rör knappt tassarna. LIGG rör sig lite framåt men helt OK. SITT, SSIITT, SSSIIITTT TIFFANY SITT!!! Men herre gud varför gör hon på detta viset??? LIGG bra hon lägger sig snabbt och har faktiskt inte rört sig så många decimetrar från sågspånet.

Jo man hinner tänka allt detta under en tävling! Jag lovar!!!

2 kommentarer:

  1. Det låter faktiskt ganska kul när du beskriver det så :D

    SvaraRadera
  2. Hahaha!!!

    Känner igen det!

    Kul inlägg!

    SvaraRadera