fredag 19 november 2010

Enkät från Försäkringskassan

I veckan damp det ner ett brev från Försäkringskassan, vilket visade sig innehålla en enkät. Enkäten skickade de ut för att förstå oss bättre som har personlig assistent. Eller hur! Min första tanke var att inte besvara den (snokvarning), med alla fuskare som finns när det gäller assistansen blir man ju mörkrädd om man hör av FK.

I alla fall, enkäten blev liggande och idag gav jag mig i kast med den. Jag kan ju säga KLIMATERIEKÄRRINGVARNING på svaren :O). Vilka frågor! Det skulle bara handla om den personliga assistansen... Det gjorde det inte! Vilket jag också upplyste om i enkätsvaren. Här kommer några exempel:
Boendesituation - oavsett om jag bor i palats eller jordhydda är mitt funktionshinder detsamma och påverkar inte mitt assistansbehov.
Hjälpte någon till vid ansökan av p ass - Hurså??? Om någon hjälpt mig so what!
Vilka diagnoser - öh med mina diagnoser finns risken att de vet vem jag är... Skrev endast Rörelsehindrad
Hade handläggaren kunskap om mitt funktionshinder - Nej, har de det någon gång oavsett ärende???
Blev jag bemött med respekt oavsett:
- funktionshinder, nej absolut inte! Så länge jag måste uppge hur lång tid det tar för mig att kissa och bajsa och hur ofta jag gör det visas NOLL respekt!
- kön, hur ska jag veta något om det, jag är inte tvåkönad? Har de annan inställning till män, ja det är faktiskt bevisat!
- etnicitet, tyvärr vet jag inte hur de behandlar "nysvenskar"
- ålder, hahaha ja de var väldigt värdiga inför min ålder hahaha
- sexuell läggning, här svarade jag faktiskt att ingen har frågat vilken läggning jag har. Den frågan kommer säkert hädanefter att finnas med i ansökningshandlingarna =O)
Sedan kom lite frågor om hur jag vill bo och om jag sökt mig till något visst ställe som t ex gruppbostad. Öööhhh... Eftersom mitt alternativ inte fanns med (i en stuga i Yorkshiredalarna) bland förslagen svarade jag inte.
När kommer assistenterna - ett av svarsalternativen var "när de har tid"????????????????? Vafan tror FK???? Som i övriga frågor fanns inget alternativ som jag kunde kryssa i, men skrev dit att de kommer ENLIGT DERAS SCHEMA!
Vilka är mina assistenter - mamma, pappa, syskon et c varför ska de veta det? Inget jag tycker är relevant för mitt assistansbehov.
Är du nöjd med FK;s handläggningstider när det gäller:
- assistansen, japp
- bilstöd, men hallå var det inte assistansen enkäten gällde?
- vårdbidrag, se svaret ovan
- handikappersättning, se svaret ovan

Sist kommer en verklig höjdarfråga:
Vem har svarat på frågorna i enkäten?
- Jag själv
- Jag själv tillsammans med någon annan
- Någon annan har besvarat enkäten utan min medverkan
Läs sista alternativet igen. OM det varit så för mig hade jag ju inte ens kunnat svara på den frågan eller hur? Någon annan kan ju inte svara på den frågan heller! Frågan skulle ju varit:
- Annan person, vem............................?

Det var den sämsta enkät jag någonsin besvarat, och brukar ÄLSKA att besvara enkäter om allt möjligt!

3 kommentarer:

  1. Amen!
    FK är FK... oförbätterliga.
    Mig ringde de för några veckor sen o gjorde en undersökning då jag börjat jobba lite utöver min sjukersättning. Det gällde hur det var att jobba utefter de NYA reglerna. Men hallåååå jag tillhör de GAMLA reglerna så en del frågor kunde jag ju inte ens svara på. Stackars man i luren som bara hade till uppgift att ringa runt o ställa dessa frågor. Kan de inte ens kolla upp INNAN om man tillhör gamla eller nya systemet? Ja jag säger då det!

    SvaraRadera
  2. Finns inte ord för deras klumpighet när det gäller allt. Kanske vore det bättre om de bad någon som faktiskt är funktionshindrad göra enkäten åt dem, skulle bli mer relevant då tror jag.

    SvaraRadera