tisdag 9 november 2010

Tiffany har åsikter!!!

Japp, jag läste mattes blogg i går och tyckte den var väldigt egoistisk och självcentrerad. Matte ska väl inte klaga när vi tävlar??? Hon går ju bara där och säger ett eller annat ord som: FOT, HIT, STÅ, LIGG och så vidare. Det står en tävlingsledare som talar om för matte exakt vad som ska göras och när det ska göras och var det ska göras. Punkt. Hur svårt kan det vara??? Jag hade lätt kunnat göra det matte gör och säger. Det behövs inte timvis av träning för det. Eller det kanske det gör för min matte har tävlat lydnad sedan 1993, och inte 17 har hon fått några förstapris ännu. Hennes hundar har papper på sina förstapris - matte har inget alls =O).

Jag ber härmed att få framföra mina åsikter om tävlingen i lördags:

Först av allt blev jag väckt jättetidigt av en husse som undrade varför käringen tvunget ska tävla och i det vädret och den tiden på dagen. Det regnade. Sedan fick jag faktiskt mat, det brukar jag inte få om vi ska tävla. Det höjer MOTIVATIONEN säger matte. MOTIVATIONEN för vad undrar jag? Att göra rätt säger matte. Bah vilket snack!!! Det har säkert vår magister sagt, hon är inte kul alltid... Jag satt med matte i bilen i Oskarström och hörde hur regnet slog mot rutorna. Jag försökte skicka signaler till mattes hjärna om hur himla mysigt det vore att köra hem igen, ta en kopp kaffe till (matte alltså) och sedan mysa i soffan resten av dagen. Där var nada kontakt med den hjärnan kan jag säga. Jag tittade gulligt på matte och såg liten och lidande ut - kanske kunde jag beveka henne att låta mig slippa gå ut i regnet. Men nej, idag var matte inte mutbar alls. Vi skulle tävla. Och det slutade regna. Här är MIN version av tävlingen:

LIGGAOCHHATRÅKIGTMEDANDRAHUNDAR: Vi hade nummer 1 och fick ställa upp först. Det tog tid innan alla hade hittat just sin millimeterfläck de skulle ligga på så jag lade mig ner. SITT väste matte. NIX signalerade jag tillbaka, jag ska ju ändå ligga. Idag var matte nog ganska laddad för hon lyfte in mig till sin sida och satte mig upp. Jag ska skvallra för Försäkringskassan!!! LIGG, jaha NU passade det att jag ska ligga. *FNYS*. Alla tvåbeningar och matte-hjulbening försvinner bakom ett plank. Tror de att vi är korkade eller??? Vi har ju full koll på att de står där!!! Rottisen jämte frågade vad jag heter, jag nosade lite runt mig, en golden låg som den hade fryst till is, jag och två hundar till låg och pep lite för att göra våra ägare lite skärrade där de "gömde" sig. Åh där står magistern, varför har vi inte hälsat idag? Nu kommer de visst fram igen. Jag piper lite till så matte säkert har hört mig. SITT - äntligen slipper jag ligga här och se korkad ut. Matte var jätteglad och hon pep lika mycket som jag gjorde!

TRASKARUNTIRINGENIEVIGHET: Detta moment är till för att matte ska stajla med hur snyggt jag kan gå jämte henne. Hemskt vad hon låter nervös? Hon får inte av kopplet, fumligt säger jag bara. Tur hon har stor mage, hon klämmer in kopplet så det inte syns under magen. Inte konstigt med den kulan =O)! FOT nu traskar vi iväg, värst vad matte flåsar! Bättre jag äter upp hennes godis, jag flåsar i alla fall inte när vi går. Undrar om matte får nerdrag för ljud? Hjälp nu stannar hon, ner med baken, det var nog bra för hon ser glad ut! Åhej nu går nästan runt i en cirkel. Vad är det här för cirkuskonster??? Stopp igen. Gå gå gå och nu ska vi SPRINGA (matte blir röd i ansiktet). Sedan tvärnit och gå gå gå. Gud vad trist! Det händer ju inget! Jag nosar lite här så mattes nerver gungar lite. Hehehe nu tittar hon bedjande på mig - ok jag slutar nosa. Stopp. Klart? Nä vi ska visst gå lite till. Stopp. Slut. Matte skriker för full hals och klappar om mig.

KASTADIGIBACKENFORTSOMFAN: Dag att sitta igen, matte det är faktiskt BLÖTT i gräset om du inte visste det!!! Nu ska vi gå, nu kommer det snart, snart, s n a r t: LIGG matte väser fram det och jag lägger mig. Nästan. Jag vill inte doppa magen i gräshelvetet men försöker lura Magistern att jag ligger. Det gick hon inte på så jag sätter mig upp. Matte vänder sig om och ser mig sitta när jag borde ligga. Hon kniper med munnen och ger mig onda ögat. Jag får en väldigt avmätt klapp som tack för att jag satt. Vadå! Jag kunde ju lika gärna sprungit ett varv runt planen bakom ryggen på henne!

HÄRIFRÅNTILLEVIGHETEN: I detta momentet testas konditionen (på oss bägge) och hur snabbt man kan stanna utan att stå på öronen (gäller inte hjulbeningen). Matte satte mig halvvägs till Torup, klämde i med SITT KVAAR (blicken på henne sa att sitter jag inte kvar blir det inte mat på en vecka). Sedan försvann hon mot horisonten. TIFFANYHIT - jag springer snabbt som en mustang - STÅ SSTTÅÅ - vadå stanna fort jag glider ju i gräset - TIFFANYHIT - spring spring snabbt in vid sidan - jag slaidar in snyggt vid mattes sida. Slut. Matte väsnas jättemycket, jag försöker ge henne lugnande signaler men det ser hon inte. Här skulle behövas en LUGN belöning till matte.

MENINGSLÖSAMOMENTET: Alltså vad är det för idé att springa i full rulle in och tvärstanna mitt emellan fyra koner som är så små att de knappt syns??? Jag skulle gärna vilja ha ett snack med den som kom på detta moment! Matte sätter mig och visar med handen R U T A N, R UT A N, ja jag VET. RUTAN säger matte med klämkäck röst och jag kutar fram till den, men jag tror jag tar en liten vänstersväng här. Hm vad konstigt det blev nu. Hjälp mig matte!!! RUTAN säger matte väldigt sammanbitet och visar nog lite med handen. Jaha jaja nu FATTAR jag. Du menar RUTAN!!! Jag stannar bums när matte hojtar STÅ. Mattes mungipor åker upp till öronen när hon kommer fram och hämtar mig. Vi har lite minibus i RUTAN.

KASTMEDKONSTIGTRÄPINNE: Mitt favvomoment!!! Detta moment har ju en verklighetskoppling till skillnad från de andra. Det sätter igång JAKTEN i mig säger matte. Fast fick jag bestämma så jagar jag hellre fåglar än denna träiga pinne. Matte får pinnen, väser mycket bestämt SSSSSITTTT KVVVVVAAAAAAARRRRRRRRRRRRRR! Jag sitter ju människa! Kom du istället ihåg att inte hålla mig som på förra tävlingen! Matte kastar pinnen, jag sitter snällt och tittar på henne - APPORT - YES YES pinnen here I come! Men var är den??? Här, nä. Där, nej. Hur jävla liten är pinnhelvetet??? Jag tittar på matte som ser ut som om hon inte äger mig utan bara råkar stå där. Där där är den. Jag tar den snabbt och kutar för glatta livet in men tappar den precis vid mattes framhjul. APPORT säger matte med uppgiven röst. Jag tar den men sätter mig på tvären. Haha sätter mig på tvären. Matte tar pinnen med trött min. Men hon klappar om mig och gull gullar ändå. Hon är ganska snäll när det blir fel.

IMPONERAPÅGRANNARNAMEDAVSTÅNDSLYDNAD: Matte vill att jag ska sätta mig framför en hög sågspån. OK jag har ju klantat till det lite idag så det gör jag för att vara snäll. LIGG, kastar mig i backen. Matte traskar iväg och vänder sig om. Bakom mig står en med en konstig skylt. På den står det vad jag ska göra. Och jag får inte göra det innan det syns på skylten. Vilket larv! SITT - sätter mig snyggt, LIGG - oj nu kom jag lite längre fram, SITT SSIITT TIFFANYSITT!!!! Jaja!!! Nöjd nu! LIGG - nu jäklar är det sista gången jag lägger mig. Du får ju bestämma om du vill att jag ska sitta eller ligga. Matte kommer tillbaka och blir glad över att jag inte flyttat fram så långt.

Ja så här var min upplevelse av lördagen. Men matte fick nog hjärnsläpp vid prisutdelningen! Vi kom trea och fick ta något från bordet. Vad tror ni den spånhjärnan tar? Sex små ynka träpinnar som vi ska ha i klass 3. Jamen vad tänker hon med? Om det hade varit hon som skulle ha pris inte tusan hade jag tagit några TRÄPINNAR!!! Man får ju inte ens TUGGA på dem!

2 kommentarer:

  1. Hahaha! Heja Tiffen! Du, i början skriver du att din matte "bara går där o säger ett o annat ord"... hon gör ju inte ens det! Hon, bara sitter där o kommenderar! Men hon är ganska duktig ändå va? O ni är duktiga ihop! Hoppas det är torrt i gräset nästa gång o pinnen är lite större. Då vinner ni!

    SvaraRadera
  2. Jag gillar inte heller att LIGGAÅHATRÅKIGTMEDANDRAHUNDAR. Inte nog med det. Jag ska desstuom SITTAÅHATRÅKIGTMEDANDRAHUNDAR. Det du! Tycker du gör rätt som testar Hjulbeningens nerver. Det är ju viktigt att hon vet att hon har några, eller hur?.

    Svansviftningar Bacardi

    SvaraRadera