lördag 7 augusti 2010

Jakt!

Det blev en liten jakt här i går kväll...

Jag skulle gå och lägga mig, Sambon låg redan och läste. Äldsta dottern skulle med gå till sängs. När jag kommer in i sovrummet ser jag Skrålis och Kajsa sitta med nosarna tätt ihop under en liten pall i en hörna (vid min sida av sängen). Jag ser direkt på katterna att där är något - hu hu hu säkert en stor spindel var min första tanke. Jag säger högt att katterna har något i hörnan och Äldstingen kommer bakifrån och skriker EN SPINDEL för att skrämmas. Vi går närmare katterna och vad tror ni där sitter??? En liten liten förskrämd MUS!!!

EN MUS!!! skriker jag och Äldstingen och tittar på Sambon. Jaha säger han och FORTSÄTTER läsa. MEN GÖÖÖÖÖR NÅGOT säger jag till honom. Han tittar upp från boken och säger att vi ska ta det lugnt. LUGNT!!!! Jag vill fasen inte ha en mus som kilar över mitt ansikte när jag sover. Vi ser ju på katterna var musen är och lägger upp taktiken. Några böcker (låneböcker kan man ha till mycket bibblan!) sätts ner mellan nattduksbord och säng. Sambon hämtar handskar och en burk. Jag lägger mig i sängen och håller i böckerna. Äldstingen ligger på mage med mobiltelefonen i högsta hugg - musen ska fotograferas minsann! Musen är försvunnen!!! Panik var ÄR den!!! Inte på sovrumsgolvet i alla fall... Jag får en tanke på hur möss klättrar och drar fram nattuksbordet och där sitter den på golvlisten. Innan Sambon fått på handsken kilar musen iväg ut i vardagsrummet. De är väldigt kvicka i benen! Inte ens katterna hann med.

Därute får Sambon tag i den lilla musen och kommer och visar den för mig och dottern. Nu ska den fotograferas tyckte dottern som hade mobilen i högsta hugg. Efter fotograferingen tog Sambon ut den i trädgården och slängde över den till buskarna bakom trädgården - en MUSapult (istället för KATapult). Lugnet lade sig även om katterna fortfarande trodde musen var kvar under bordet... Om vi blev rädd och tyckte det var äckligt??? Nä inte någon av oss faktiskt. Med tanke på vad Äldstingen fått in när hon passat våra hundar så var detta inget. Hon har fått sopa ut en igelkott, hittat en groda under soffan och något annat djur som aldrig återfanns har varit här med. Så vad är en mus?

3 kommentarer:

  1. Tur att inte jag var där!
    Kram Sussi

    SvaraRadera
  2. Hahaha katterna såg roliga ut. Va intressant med en LEVANDE mus ju. :) Tyckte den va söt :) Hihi Kram Alle

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha detta kan jag se framför mig, när det är musjakt. Har själv varit med en gång , på samma äventyr , fast det var i en husvagn , och det var ROLIGT
    Kram I-M

    SvaraRadera