torsdag 17 september 2009

Att tappa fotfästet

Ibland möter vi dem som av en slump. De man behöver när livet är som mörkast.
När det inte finns någon ljuspunkt och inget framtidshopp.
Då finns de där med sin kunskap, empati, ger en trygghet - det kommer att bli bättre!
Säger: Det kan ta tid men du kommer att må bra!
Man tvivlar på orden - vad vet de om mig!
Vad vet de om att inte orka möta morgondagen?
När det har blivit normalt att se allting i svart hopplöshet.
När man inte bryr sig om någonting - att leva är bara ett tvång.
Jag hade tur - jag mötte en av dem som kunde hjälpa mig tillbaka!
Det har tagit tid och kraft - jag är inte framme vid målet ännu.
Men en bra bit på väg tack vare tryggheten jag fått med mig.
Insikten att jag kommer att kunna må bra med olika former av insatser.
Då får jag ett besked som snabbt för mig ner i den svarta gropen igen.
Plötsligt rycks marken under mig bort och ångesten griper tag i min själ.
Personen som varit min livlina och trygghet kommer inte att finnas kvar i mitt liv.
Genast kommer oron - hur ska det nu bli?
Finns det någon annan som har livlinor jag kan ta tag i?
Ångesten svider i magen, tankarna surrar i huvudet dag som natt.
Tänk om... jag tappar fotfästet i livet igen.
Tänk om... Jag inte hittar någon annan som jag känner sådan tillit till.
Tänk om...
Jag har varit så tacksam att denne person kom in i mitt liv så livet kunde fortsätta.
Alla får inte den chansen.
Jag fick den och jag tog den.
Kanske har jag blivit så trygg att jag kan klara mig?
Kanske har jag orken att öppna mig för en ny människa som kan stötta mig?
Just nu har min trygghet fallit ihop som ett korthus.
Det känns som marken försvunnit under mig.
Jag har tappat fotfästet.

6 kommentarer:

  1. Jag är ledsen för din skull att du känner som du gör.=o(Usch det gör mig ledsen...jag vill att du ska må bra.Vet hur viktigt det är att känna sig trygg med dem personerna som hjälper en,så som jag känner tryggheten med Susanne.Men han den andre mannen kanske är bra han med??!!Vi får hoppas på det.Ingen kan förstås ersätta Christian,för han är ju speciell,det har han ju till och med varit för mig som du vet.Jag hoppas att du slipper komma dit där jag går,för jag vet att du inte vill.Jag hoppas av hela mitt hjärta att allt löser sig till det bästa.Du har enormt många vänner och vi i familjen som du kan vända dig till.Som jag sagt så mååånga gånger innan-jag finns ALLTID här för dig,jag är ingen Christian men du kan lätta ditt hjärta hos mig.Se mig som din gamla personliga assistent än dotter om det är lättare.Man ska hjälpas åt i familjen!!!Man har för alltid dom i ens liv.Kramar H

    SvaraRadera
  2. Det är tungt när ens terapeut slutar som man haft allt förtroende för.... Just det att kanske behöva dra alltsammans ännu en gång... Känslan av att tar det aldrig slut... Men du, ge inte upp, kanske kommer det någon som är precis lika bra, kanske till och med bättre!!! Och även om jag är långt ifrån så finns jag här!!!!
    STYRKEKRAMAR
    Catarina

    SvaraRadera
  3. Marie, jag tycker så otroligt synd om dig.
    Det är inte lätt att hitta en person som man känner så stort förtroende för så man kan prata om allt och då menar jag allt.

    Försök att fokusera på det som varit inte på det du missar.
    Lätt för mig att säga men svårare för dig att genomföra.
    Men försök, Marie, försök. Det blir bättre än att låta känslan av en stor förlust ta över och bara äta energi som inte leder någonstans. Den energin behöver du för att bygga upp ett nytt förtroende för din nästa terapeut.
    Jag finns här oxå om du vill, antingen på nätet, mobilen, telefonen eller över en kopp kaffe.
    Skickar styrkekramar till dig, Boel

    SvaraRadera
  4. Du vet att du alltid kan höra av dig till mig, jag finns här trots småbarn, galna djur :-)Även om vi inte hörs så ofta eller ses så finns du ofta i mina tankar. Så vill du så finns jag här och lyssnar. kram

    SvaraRadera
  5. Åh börja gråta av din blogg. E så hemskt ledsen att C ej e kvar. Förstår din känsla. Och hoppas som H skrev, att du ska slippa stället jag går på. Åh önskar jag kunde hjälpa dig att må bättre. Men finns här dygnet runt. När du än behöver pratat eller bara en kram. Älskar dig! Kram Alle

    SvaraRadera