måndag 1 december 2008

Datumljus och laxsmörgås samt 3 katter = inte så lyckat!

Idag är det 1 december, för ett tag sedan inhandlades ett styck stort datumljus att ha på köksbordet så här inför julen. Det är ett jättefint ljus, utvalt med omsorg på Gekås... I går kväll plockade jag fram ljuset som skulle stå där så fint på köksbordet idag och bara väääääänta på att få tändas! Sambon hade gjort goda smörgåsar på diskbänken (vi kan inte ha pålägg stående på köksbordet med 3 kattungar som ständigt är hungriga), vi satte oss med våra smörgåsar vid bordet - ingen katt i sikte. Dags att tända ljuset! Där satt vi och myste med kaffe, ljus och smörgåsar.

Då hörde vi galopp galopp galopp, klätter klätter klätter, helt plötsligt står det först en sedan tre katter på bordet. Jag försökte pedagogiskt tala om att bränd katt luktar illa, dessutom kan en brinnande svans sätta eld på hela kvarter om det vill sig illa. Katterna hörde inte ett dugg av det jag sa - de hade fullt focus på husses smörgåsar med lax och leverkorv. Sambon viftade förgäves schas schas, små kattklor får lätt tag i en laxbit oj oj vad snabbt DET går! Sambon suckar och mumlar något om kattj------ar samt fångar in smörgåsarna och staplar dem på hög i handen. Sedan sitter han med höjd vänsterarm i någon slags pose lik Frihetsgudinnan, i vänsterhanden befinner sig de räddade smörgåsarna. En katt försöker gå på Hallandsposten för att nå upp men tänker efter före så att säga.

Samtidigt med Sambo i Frihetsgudinne look a like hittar de andra två katterna MINA smörgåsar! Där finns inte någon hyfs där inte, en tugga åker raskt in i ett litet rosa kattgap! Nu börjar katterna cirkla runt ljuset också!!! Jag grabbar tag i ljuset med ena handen och smörgåsen i den andra - och hur gör jag nu??? Jo hojtar på Sambon att rädda mig från, ja från vad? Ljuset eller tre huliganer som med värsta tigermin stirrar på min lilla smörgås. Sambon är snäll, sätter ner kaffekoppen (balanserar fortfarande lite smörgås i vänsterhanden) och tar ljuset från mig. Det hela slutade med att ljuset fortsättningsvis kommer att få stå på diskbänken låååååååååångt från huliganerna, som nu med all sin kraft bara kan försöka sno pålägget på våra mackor. Men OK, det kan vi leva med så länge de inte sätter fyr på sig själva!!! Katterna har lärt sig att dricka vatten ur glas. Så fort de hittar ett vattenfyllt glas ska helst alla dricka ur det...
Det börjar komma förfrågningar på dem och jag hoppas de får bra nya hem så småningom! Och vi får lugnare frukost MED tända ljus på bordet =O)

2 kommentarer:

  1. Hur ska ni klara er utan katterna?
    Kram Boel

    SvaraRadera
  2. HAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHA... skrattade så jag fick ont i magen. Undra vad grannarna tror?! hahahaha... Ser ju detta framför mig. Speciellt Robban... Bra liknelse där ju. :D Hahahahahahahahahahahahahahaha // Alle

    SvaraRadera