lördag 6 december 2008

Feber, lydnadsträning, travteori och minskning av kattbeståndet

Tyvärr har veckan gått i feberns tecken. Känns som om jag har varannandagsfeber (finns någon sådan sjukdom?). Feber i ett par dagar - sedan feberfri en-två dagar - och så feber igen... Nog om det.

I går flyttade två av våra katter till Simlångsdalen och sin nya familj. Det är Tonic och Tindra som lämnade oss. Jag hoppas verkligen att nya matte och husse ska ha lika stor glädje av dem som vi har haft. Om det var ledsamt att de flyttade? Nej det var faktiskt inte det. Jag har varit till 100 % inställd på att vi endast haft dem till låns, så det gick bra när de åkte. Nu kändes det även väldigt bra när jag pratade med nya ägaren, därför var det lätt att överlämna dem. Och visst var det betydligt lugnare vid frukosten i morse =O). Tigris har inte visat någon särskild reaktion på att kompisarna är borta, möjligen att hon skrek utanför vår klädkammare i går kväll som om vi gömt dem där. Men när vi kröp till sängs kom hon med och lade sig.

Veckans lektion på travet bestod av teori, bland annat hästens ursprung, flocklivet och en massa beteenden. Tränaren är väldigt duktig på att förklara och besvara mina frågor! Jag lärde mig massor och kommer att vara uppmärksam på ett annat sätt nu när jag hanterar hästar.

Trots feber har jag hunnit med att träna lydnad med Tiffan. Ena gången hos Jenny, vilket jag gjorde med viss bävan eftersom jag inte kunnat träna särskilt mycket pga en ovanligt bråkig vänsterarm och febern som hållt på hela hösten. Men Tiffy visade fram en sida som jag blev mycket förvånad över... Helt plötsligt har hon kommit väldigt långt fram i träningen, och jag förstår ingenting??? Min lilla skrutthund bevisade ännu en gång vilken underbar träningskompis hon är och hur lätt hon lär sig. Jenny har varit en klippa under hösten som puschat, mailat, smsat och verkligen gjort allt för att få igång mig. Och jag kan bara säga: TACK FÖR ATT DU ORKAR MED DET!!!

Vi har även tränat tillsammans med S och hennes hundar på brukshundklubben. Tiffen låg platsliggning tillsammans med andra hundar för första gången och för första gången på klubben. Hon låg stabilt i två minuter - vilket hon aldrig klarat innan!!! Jag stod på ca 5-7 m avstånd, men nu vet jag att hon kan ligga fulla tiden. Hon tog även hoppet på kommando idag vilket hon inte lyckades med häromdagen - jag blev jätteglad!!! Att hon lär sig oerhört snabbt märktes när S skulle kommendera mig i ställandet under gång. Vi gjorde det först en gång men det blev lite missförstånd mellan mig och Tiffy så vi gjorde om det. När S kommenderade mig att ställa Tiffen stannade Tiffen! Ähhhhh, hm bra med lättlärda hundar eller =O)? Det var jättekul att träna tillsammans med S och hennes trevliga hundar. TACK TILL DIG MED S!!!

Jag har bestämt datum när vår tävlingsdebut ska äga rum, det blir i mars nästa år. Då ska vi till Malmö och tävla inomhus. Japp jag inser att nu när jag låtit det bli officiellt på bloggen MÅSTE jag göra det med! Jag behöver pressen på mig för att komma dit jag vill... Att Tiffen fixar det - det är jag inte alls tveksam till OM jag bara ser till att vi tränar!

3 kommentarer:

  1. Så ska det låta!!! Jag tror på er - ser fram emot att ni gör entré på tävlingsbanan!

    SvaraRadera
  2. Hej!!!!!!
    Jag måste ju bara skriva ett litet inlägg.
    Tindra & Tonic mår JÄTTEBRA!!! Tonic é dock lite blyg och pratar så fort Tindra vandrat iväg på upptäcksfärd i sitt nya hus*ler*
    Det funkar rätt så bra med våran hund. Men våra nya kissekatter måste fräsa lite. Kramar från Tindra, Tonic & Jessica

    SvaraRadera
  3. Men när i mars såvi kanske kan komma och titta på er. Hade varit såå roligt. Kram Boel

    SvaraRadera