tisdag 30 december 2008

Julfirande och VAF (vård av sjuk förälder)

Till allas vår stora glädje står granen fortfarande kvar med toppen upp! Alla kulor är hela och det enda som Katten gjort med granen är att ha snott en tomte. Och det kan man väl stå ut med... Sen var det ju SKITKUL med alla julklapparnas band och rosetter. Julklapparna till Katten och Hundarna fick ligga HÖGT uppe på en hylla för att inte Katten skulle sno dem.

På juldagen åts stekt spätta med potatis, kaffegrädde och lingon (för Lillebror). Det är en stående beställning av Lillebror när han kommer på juldagen för att äta. Årets spättor var stora och vi blev supermätta. Inte ens en enda liten mandelmussla med grädde och hjortronsylt kunde klämmas ner till kaffet. Det fanns inte ens rum för kaffet...

I söndags hade jag träning för de som gått Rallylydnadskurs. Det var kallt men torrt och alla höll modet uppe och tränade på. Beundrar "mina" tappra kursdeltagare som ställer upp!

Mellandagarna blev lite hektiska med min pappa som blev sjuk, trillade och låg på golvet en hel natt. Varför har han inget larm undrar ALLA. Han har haft larm, hemtjänst och kunde fått hjälp med väldigt mycket som han inte klarar av. Men inte skulle han ha hjälp! Vi fick honom att ta emot städhjälp av hemtjänst och larm. Men städhjälpen fick komma på nåder och larmet lade han på köksbordet. Och den enda gången han använde larmet var när han trodde de hade stängt av hans tv... Jag köpte en bärbar telefon till honom som han skulle ha med sig i lägenheten och han fick en fin rullator. Gissa om han har använt dessa? Just det - nej inte en enda gång. Men nu hade han i alla fall gått med rullatorn när han blev sjuk. Tyvärr glömde (?) han den när han skulle släcka ljuset i köket - och trillade utan att kunna ta sig upp. Han hade precis ringt mig som överenskommet innan han skulle lägga sig. Som tur är slog han sig inte när han föll, men det blev ambulans till akuten när vi tagit oss in till honom. Sedan satt jag där med honom resten av den dagen, alla var så gulliga mot honom. Och jag höll på att svälta ihjäl. =O) lite bantning skadar aldrig eller hur? Nu ligger min pappa på en avdelning på lasarettet och nu kommer han att få ha hjälp antingen han vill eller ej när han kommer hem.

För att "rensa skallen" tog jag mig en tur på stan idag. Kände bara att jag måste UT. I två veckor före jul var jag nästan inte utanför dörren p g a min onda nacke och arm - jag har nästan fått krupp och spatt av att inte träffa folk! Fick tips om snygga ögonskuggor m m inne på Make up Store - skönt med tjejer som visar och förklarar och verkligen är mån om att man ska bli fin i sitt ansikte =O). Så det blev lite nytt smink inhandlat där. Kikade lite på kläder men hittade inget alls vilket Sambon var väldigt glad för eftersom det inte enligt honom finns plats i garderoben. Hittade i alla fall ett par örhängen och en matchande ring - ett kap!
Nyårsafton kommer att inledas med besök på lasarettet (pappa) och sedan blir det jag, Sambon, Hundarna och Katten som ska fira en lugn nyår med god mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar