måndag 8 december 2008

Ska man fortsätta jobba eller???

Har just kollat i huvudboken (firmans alltså) och räknat ut att jag på tio månader tjänat ca 1500:- i månaden (efter skatt, arbetsgivaravgifter, kostnader jag haft för kurser m m). ÖH??? Får bli en djupdykning i alla posterna för att kolla vart pengarna tar vägen... Nej jag vet ju vart de går, i och med firman ännu är så ung så har man ju en massa saker man måste skaffa så det belastar inkomsten ganska rejält.

Men jag blir trött när jag ser hur lite jag kan plocka ut... Men, tänker nog någon smart person, höj kursavgifterna då!!! Nej det är just det jag inte vill!!! Jag vill att ALLA ska ha ekonomisk möjlighet att gå kurs med sin vovve. Efter att ha levt i många år på en löjligt liten inkomst (förtidspension) så vet jag vad det vill säga att få avstå kurser pga små inkomster. Det är förresten inte bara kurser (eller något annat man skulle vilja göra) som man får avstå i det läget...

OK nu väntar ni er säkert att jag ska beklaga mig över höga skatter och arbetsgivaravgifter =O). Nix det tänker jag inte alls. Jag betalar med glädje varenda skattekrona och arbetsgivaravgift - jo faktiskt!!! Du som känner mig väl vet var mina politiska sympatier ligger, till dig som inte känner mig så väl kan jag meddela - jag röstar inte på Fredrik & co!!!

Nog klagat för idag! Vår lilla Tigris har blommat upp efter syskonens flytt, hon är så mysig att jag mer än gärna skulle behållt henne om vi inte bott där vi bor. I natt har hon kommit flera gånger och velat bli klappad. Och det gör jag gärna, men hon trampar med framtassarna på mig med klorna ute och det gör ONT... Så jag ligger där och biter ihop en stund och sedan låtsas jag somna. Nu kan vi ha pålägget framme på köksbordet under frukosten igen. Tigris försöker slicka lite ett par gånger men när vi sagt till henne så lägger hon sig ner och har koll på vad vi äter. Hon äter ost, rökt lax, pepparkaka, frolic, lussekatt med saffran - ja en massa annat med som jag inte trodde katter åt. Vi saknar de andra två, Tonic och Tindra, de var ju lite busigare än Tigris. Jag har minnen kvar av Tonic än - benen ser ut som om jag är sprutnarkoman (nej jag vet att det är dumt att skämta om det!) eller som om jag är loppbiten = Tonic tog ofta vägen upp på köksbordet via mina ben. Kan säga att han gillade även att åka rullstol = bli körd från rum till rum.

3 kommentarer:

  1. Hej!!!
    Ville bara sticka in och säga att våran lilla Tonic har blivit mkt modigare, Tindra har varit det hela tiden*ler*. Men jag har aldrig träffat en katt som pratar så mkt om Tonic. Båda två stortrivs i sitt nya hus och vovven é inte så farlig trots allt*asgarv*
    Många kramar från Tindra, Tonic & Jessica

    SvaraRadera
  2. Ja du, jag misstänker att man verkligen MÅSTE jobba i stort sett heltid (om inte mer) för att faktiskt tjäna något på "eget". Synd bara för alla kan ju faktiskt inte det. Ska fundera på lite kreativa lösningar på hur vi ska sätta mer dollars till Ronja's :-)

    SvaraRadera
  3. Förstår att det känns lite tröstlöst när man inte får ut mer efter allt jobb du lägger ner på dina kurser.... jag vet ju hur det verkligen sliter för att varjekurstillfälle ska vara så bra som möjligt.
    kram Linda och Alla djuren

    SvaraRadera