torsdag 27 november 2008

Körträning på Travet

Då har jag återigen varit på HalmstadTravet och fått en körlektion. Idag lyckades jag få in bettet i munnen på Kontrig utan att mina fingrar hamnade där de inte skulle vara! Jag fick även kratsa alla hovarna och såg till min förvåning att jag kunde få honom att lyfta på benen för att göra detta. Det är så härligt med Tränaren, hon låter mig prova på saker som jag aldrig ens vågat drömma om. För den som är helt rörlig är det ingen stor sak att kratsa hovar, leda ut hästen ur och in i boxen, spänna för en vagn eller tvätta av hästen. Men har man aldrig ens fått prova utan det har bara förutsatts att man inte kan - ja då är det en stor upplevelse. Sedan funkar väl inte allt för mig utan att jag måste ha hjälp med vissa moment men jag får i alla fall PROVA!

Idag fick jag köra slalom och passeringar mellan koner i både skritt och trav och jag fick köra själv! Det var lite knivigt ibland att få vagnen att hamna där jag ville, men Kontrig är snäll och gjorde sitt bästa. Man är ju gammal juniorvärldsmästare i rullstolsslalom så det var ju attans om jag skulle köra ner alla konerna - vilket jag inte gjorde. Det var med viss stolthet jag körde själv, tredje lektionen bara! Nu fanns Tränaren på "räddningsavstånd" hela tiden så det kändes tryggt och bara roligt =O)!

Jag kan säga att det var ganska svårt att köra hästen, lyssna på Tränarens anvisningar om hur jag skulle köra och se vart hon pekade SAMTIDIGT! Då hamnade jag där jag inte skulle vara... Och när jag väl lyckats lära mig "banan" - ja då skulle jag byta varv. Och då blev jag lite förvirrad igen =O). Men Tränaren hade tålamod (tack för det!), hästen likaså så till slut gick det bra. Men jag fick verkligen vara koncentrerad! Det är så fantastiskt roligt att få dessa lektioner, Sambon påstår att jag är så glad när jag kommer hem efteråt. Han har nu sponsrat fem lektioner för "det är det värt att få en glad käring" säger han. Gulligt av honom! Jag skojade med honom och sa att jag skulle bli tvungen att köpa julklapp till hästen med, hans enda kommentar: Förvånar mig inte!

1 kommentar:

  1. Du var så otroligt DUKTIG !!!
    Man blir glad av att bara se på !!
    Ha det riktigt gott och så ses vi på fre...
    Massor av kramar ///Madde

    SvaraRadera