onsdag 19 november 2008

HÄSTBITEN!!!

Idag var det åter dax för ponnykörning på travet. Regnet hängde i luften och jag bad till högre makt att det inte skulle börja regna innan jag hunnit köra en stund. Kontrig, russet, stod redan i gången och väntade på mig. Jag frågade förra gången om jag skulle kunna få trä på huvudlaget vilket jag aldrig någonsin gjort tidigare. En ponny når jag rätt bra upp till huvudet på. Jo då det hade tränaren kommit ihåg att jag ville så nu fick jag en lektion i hur det skulle gå till... Jag försökte få upp munnen på Kontrig genom att pressa bettet mot tänderna men pållen bet ihop allt vad han förmådde. Då började jag pilla han i mungipan - jag kom ju ihåg att hästar är tandlösa på ett ställe i munnen. Tränare sa att jag skulle in med ett finger i detta tomrum. Japp in med fingret (nu började jag bli SVETTIG) och in kom det AAAAAAAAAAAAAAJJJJJJJJJJJJJJJJ! Mitt finger hamnade mellan tänderna på raringen!!!!! Jag skrek faktiskt till HÖGT för det gjorde djävulskt ont. Pållen släppte mitt finger och till min glädje satt hela fingertoppen kvar... "Muckarduva" - nu jäklar åkte bettet in med fart och öronen in under nackremmen PUH! Där satt det!!! Kommentarerna från mina vänliga medmänniskor: Tränaren - "Men där ska du inte ha fingrarna" (mellan hästens tänder - jaså inte det =O)?). Min assistent M: "Men du är ju van vid katterna" (KATTERNA - hur hårt biter M:s katter om hon jämför hästbett och kattbett?????). Har skrattat hela dagen åt dessa kommentarer. Jag har hela dagen hållt fram mitt delvis BLÅ finger (det kom faktiskt lite BLOD med) och visat för alla i hopp om en SNÄLL kommentar. INGEN har visat en skadad något endaste lite Tyck-synd-om! I alla fall fick jag köra helt själv förutom precis ut ur stallet. Det är så himla roligt så det går inte att beskriva i ord. En praktikant körde med en annan ponny tillsammans med oss och vi fick träna på att köra om varandra både i skritt och trav samt köra jämte varandra. Sambon påstår att jag är överlycklig när jag kommer hem, så jag sitter säkert i vagnen och ser ut som om jag vunnit Elitloppet eller Prix d´Ameriqe (konstig stavning???). Struntar jag i - jag är lycklig bakom tömmarna!!!

Åt världens godaste pastarätt till lunch på Chataeu Lounge tillsammans med Lärjungen och assistent M (ja hon med katterna...). Det blev väldans mycket hund och hästprat, lunchen gick oerhört fort i det sällskapet =O)! Det är så trevligt när man träffar människor man bara kan vara sig själv med!!! Inte behöva tänka på hur man är, hur man ser ut eller vad man säger. Sambon erbjöds få följa med men han ville vila öronen sa han och gick därmed miste om en trevlig god lunch.

Eftermiddagen ängnades sedan åt KLOKLIPPNING! Första gången jag lyckades klippa Tiffany runt om UTAN en enda bloddroppe!!! Hilka ligger som vanligt stel av skräck (hon ser i alla fall ut som det) i husses knä medan jag klipper. Inget blod där heller - bra gjort Lempe!

3 kommentarer:

  1. Aj aj på lilla fingret. 'blåser* Jooo lite synd va det faktiskt. Vet hur starka tänder hästar har...blev ju biten vid Landalasjön för måååånga år sen i ryggen. DET GÖR ONT. Så nu e det en iaf som tycker synd om dig ;)

    kramis// Alle

    SvaraRadera
  2. Hejsan Marie!

    Madde berättade om din blogg, så nu har jag tagit en titt. Du skriver jättebra, roligt och personligt. Har du inte funderat på att skriva kåserier?
    Det gläder mig verkligen att du gillar travet o körningen, o du lär dig så snabbt att du kommer bli en stjärnkusk innan -09 är slut :)
    O tack för allt snällt du skrivit om mig!
    Jannike i ponnystallet

    SvaraRadera
  3. klart att det är synd om dig som blev biten.... jag vet att det känns.... kram Linda

    SvaraRadera