onsdag 12 november 2008

V 75 - NÄSTA!!!

Äntligen äntligen har jag fått en gammal dröm i uppfyllelse: Jag har fått köra häst! Min nya assistent Madde tog redan på en massa om lektioner för de som vill lära sig köra häst på HalmstadTravet. Och jag kastade mig på telefonen, nästan, och bokade en tid på Ponnytravet som har hand om detta. De har en vagn där man kan köra upp med rullstolen som man sitter kvar i under körturen. Ganska spänd inför denna händelse körde vi idag till travet, där jag så ofta gått med mina Änglahundar Honey, Ronja och Molly. En mycket trevlig tjej tog emot oss. Jag fick vara med om att borsta av hästen, som inte är en häst utan en ponny - närmare bestämt ett russ som heter Kontrig. Fick även se hur man tar på Kontrig all "utrustning" (fråga mig inte vad alla tampar och skaklar heter...) - ja betsel och huvudlag samt tömmar det visste jag var det skulle sitta!
Naturligtvis hade jag hjälm på skallen - den är man ju rädd om (skallen alltså!). Tryckte ner den över mössan så mycket det gick och drog åt spännet. Hade hört några som inte gjort detta, med resultat att hjälmen trillade ner över ögonen. Tjejen satt på ett säte i samma vagn och tog oss sakta ut på rakbanan där det skulle bli trav av. Härlig känsla att åka runt bakom en häst med alla de stora travarna runt om sig på anläggningen! Fick börja köra Kontrig i skritt men sedan i trav. Det kändes superkul, en härlig upplevelse! Var ju några år sedan man red, och jag har nog bara suttit bakom en häst en gång förut - så det var en viss känsla... Efter oss fick vi traktorn som skulle skrapa banan och som inte kunde köra om - men den fick snällt vänta tills jag kunde släppa fram den längst bort där banan vänder.
Två varv runt banan hann vi med innan lektionen närmade sig sitt slut. Jag hade provat att stanna, skritta och trava och fick "äran" att köra ändan fram till stallet. Blev lite nervös eftersom träningsbanan måste passeras och jag litade inte på att jag inte skulle göra något som fick ponny att krocka med en annan häst... Väl i stallet skulle alla "pryttlar" av ponnyn igen och jag fick gärna hjälpa till. Vilket är väldigt roligt eftersom det är en viktig del att även pyssla med hästen efteråt. Kontrig är i väldigt lagom storlek för mig som sitter - jag nådde t o m att plocka ut bomullen ur hans öron. Bomullen hade han där för han tävlar och de hade träningslopp inne på banan - ja så han inte fick för sig att springa dit istället... hahaha!
Detta gav verkligen mersmak - jag ska fortsätta med lektionerna så jag kan lära mig köra häst bra! Bokade genast två lektioner till - det var en superhärlig tjej och en snäll ponny =O) - kan det bara vara bättre??????????????????????????



4 kommentarer:

  1. Åh va kul det såg ut. Söt du va i hjälmen mamma... :D kramis Alle

    SvaraRadera
  2. Det låter som att du har haft en väldigt mysig dag och en väldigt rolig upplevelse. Härligt!

    Roligt också att läsa att Hilkas knuta var godartad!

    SvaraRadera
  3. Lilla molly boll... O vad lik Kontrig är min ponny i färgen... . Men molly var bara 120 cm hög... ^^

    SvaraRadera
  4. Har ingen aning hur hög Kontrig är, men ur mitt perspektiv är han alldeles "lagom" =O). Det är nästan så jag funderar på en egen ponny...

    SvaraRadera