fredag 4 januari 2008

Liten men smart!

Det nya året började med att vi fick lite lätt snöfall över Halmstad, inte så att det täckte marken men vinden drev ihop det lilla som kom i små pyttedrivor. Vinden har även drivit in oss i husvärmen från allt för långa kissrundor!

Idag har jag insett att i lilla Tiffany bor det en stor individ och en klok hund (fast ibland har vi svårt att tro det). Hon har, utan att få kommando, plockat upp en guldtia åt mig från golvet idag. Först när hon försökte få upp den slog hon till den med tassen så den for in under en hurts. Då trodde jag att min insats behövdes. Men icke, hon höll på en stund med nosen under hurtsen, kom sedan springande till mig och ur munnen tappar hon tian! Jag trodde inte mina ögon! Stort jubel och godisregn över lilla donnan! Molly fick också plocka upp pengen för att få visa att hon minsann kan fortfarande! För att testa om det var rena turen att Tiffany tog myntet, lade jag ner det på golvet jämte mig. På kommandot HÄMTA lyfte hon genast upp det och höll i munnen så jag kunde ta det. Så det var inte bara tur...

Inte nog med denna bravad, hon kom på mitt kommando (Tiffy låg i hallen och "chilla" - eller vad nu ungdomarna kallar det) och på nästa kommando HÄMTA så plockade hon utan problem upp en räkning som flugit under en stol i köket. Då kom tårarna på mig samtidigt med mängder av klappar, jubel och ännu mer godis till Tiffany. Är Tiffany i samma rum som mig och jag tappar något som låter så kommer hon oftast fram utan att jag sagt något. Jag belönar all spontanapportering eftersom det kommer att ingå i hennes yrke som servicehund.

Har återigen haft en dust med Tiffens päls. På söndag ska hon ställas ut för första gången i juniorklass (officiell klass). Så nu är det allvar med frisyren. Men jag lyckas att få fram ett annat utseende på pälsen när jag kammar. Långt ifrån havaniaslikt, snarare ser hon ut som Birgitte Bardot i 50-tals tuperad hövolm över hela kroppen... Och ju mer jag kammar desto mer tuperad blir pälsen??? Jo jag har balsam som sprayas på efter konstens alla regler. Men det gör inte saken bättre förutom om jag dränker pälsen i balsam, fast då klistrar sig pälsen fast i skinnet. HJÄLP! Som tur är ska jag inte visa upp Birgitte, förlåt, Tiffany själv utan det gör hennes snälla uppfödare. Hoppas hon står för det löftet när vi ses i Göteborg på söndag :O).

Nu har jag kommit på ett bra knep mot att gå inne och frysa: Kamma en pälshund som inte vill vara med på det! Jag lovar att i takt med att striden eskalerar åker mina kläder av plagg efter plagg. Molly brukar komma och stå och nosa på Tiffany eller försöka smyga sig till en bit av belöningsgodisarna, nej MUTAN heter det ju, så det är tur man har ögon i nacken. Och eftersom man haft småbarn en gång i tiden sitter det ögon även i nacken. Erbjuder jag Molly en bit godis mot att jag får klippa en klo får hon plötsligt väldigt mycket att göra i ett annat rum så långt ifrån kontoret som möjligt. Kontoret är platsen för kamning m m. Fast för hundarna går det nog under namnet Tortyrkammaren (hahaha tortyr-KAMMAREN - det är väl jag det!!!).

I morgon ska min älskade Sambo hjälpa mig att bada och föna Tiffany inför utställningen. Den stora frågan är nu: Kommer vi att vara sambos även efter denna badstund??? Svar följer nästa vecka! Svaret beror lite på hur det går på utställningen såklart. Blir det inga BIR, HP, CERT m m - ja då har Sambon inte fixat hårstråna rätt på hunden! Eller...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar