fredag 25 januari 2008

Återigen pälsvård

Till alla små rara tanter som tror att mina hundar är så förståndiga och HANDIKAPPVÄNLIGA: Hoppas ni läser detta!

Dags för kamning av liten havanais idag. Sa glatt till henne att "nu ska du kammas". Svisch sa det, och liten havanais sprang iväg mot sovrummet. Jag efter henne så klart. Lilla havanaisen hoppar upp i dubbelsängen och lägger sig vid prydnadskuddarna mitt i sängen, där jag INTE har chans att nå henne. Vad är det för klokt (jo det inser jag ju att det är MYCKET förståndigt om man INTE vill bli infångad) men HANDIKAPPVÄNLIG??? HA! Inser mina fysiska begränsningar, OK jag har funktionshinder i denna situation... Sätter mig på kontoret i andra änden av lägenheten. Havanaisen ligger kvar. Efter en stund hörs tripp tripp, jag rusar ut och möter havanaisen i hallen. Snacka om att vända på en femöring - jag hinner knappt småle "nu tar jag dig" förrän havanaisen är i sängen igen!

Beklagar mig för Äldsta dottern via sms. Hon påpekar att jag nog inte ska säga till havanaisen att hon ska kammas. Tack för den upplysningen Äldstingen! Det har jag nu räknat ut allldeles själv. Jag surar och sätter mig vid datorn, passar på att beställa ett synnerligen gott vin (enligt Vinguiden) till vårt Bolag. Kan man skylla sitt drickande på havanaisen??? Nu hörs tipp tipp igen och havanaisen lägger sig i ibur på kontoret. Jag "mörkar" mina avsikter och anmäler mig även till nyhetsbrev med coctailrecept. Allt detta p g a liten icke samarbetsvillig havanais. Kastar mig över henne i buren, har ni försökt dra ut någon från en bur där alla fyra tassarna sitter i varsitt hörn och spjärnar emot??? Nä trodde väl det.

När jag fick tag i en tass plus ben och drog, blev havanaisen mycket tung! Inte kunde jag dra ut henne inte. Fick släppa henne och vips försvann alla fyra benen med tillhörande tassar på den hunden! Nu låg hon längst in med benen invikta under sig och ett lätt stressat uttryck i ögonen. OK, nu gäller det att jag inte ger mig, annars har hon kommit på ett bra sätt att hålla sig unden. Lite skak på buren och jag fick in en hand under henne - vips hade hon ben igen.

Hur slutade det? Med en halvnelson fick jag henne ur buren och upp i knät. Det var en sur hund men kammad blev hon! Och i eftermiddag ska hon badas... Men det får Sambon hjälpa mig med. Sen kamning igen... Ja ja, känns i alla fall som hon inte har så mycket päls för tillfället. Den är inte fullt så ogenomtränglig som innan.

1 kommentar:

  1. Fajsty vov gör likadant men han är för mammig för att gömma sig för långt bort :)

    SvaraRadera