tisdag 24 januari 2012

Vän med assistenterna?

Ligger på värme i sängen och kikar ut i trädgården som är snötäckt. Kan konstatera att det är ljust ute, visserligen har denna vinter inte varit mörk och kall som förra, iaf inte än, men det är gott för livsandarna när kvällarna blir ljusare. I morse hade vi -10 grader, det kallaste vi haft denna vinter. Jag har inte varit ute sedan i torsdags, men längtar ut i solen...

Ska man va vän med sin assistent? Nä säger nog de flesta som har assistans, ofta har man rika erfarenheter att ha en bra assistent som slutar. Det känns alltid i hjärtat när någon man tycker mycket ska sluta. Med åren blir det en del, även en och annan hemtjänst, arbetsterapeut, sjukgymnast m fl som man fäst sig vid lite extra. Senast är att min arbetsterapeut inte längre är min p g a omorganisation i kommunen.

Även om jag känner sorg och saknad över de som på olika sätt måst sluta så är jag ändå glad att just den personen berikat mitt liv! Att inte gilla en person som kommer en nära på olika sätt är betydligt jobbigare!!! Så jag säger ja man kan bli vän med sin assistent, arbetsterapeut eller vem det gäller.

Det gäller bara att ha klart för sig vilken roll man har. Man är ff assistent/kund och båda ska kunna ta upp om något blir fel UTAN att det ska tas personligt. Kanske kan gränsen va svår att hantera?! Jag är väldigt återhållsam med att messa, maila mina assistenter när de är lediga - där avgör assistenterna helt om de vill ha kontakt t ex via Fb ( vänner). Att jag inte ska veta vad de gör på fritiden är helt OK för mig. Nu har jag mina assistenter på Fb, de har frågat mig om vi ska va vänner där.

Tyvärr blir många assistenter den enda vän man kanske har... (Gäller inte mig) Det blir inte samma situation som jag menar att det ska kunna vara. En funktionshindrad man sa en gång till mig att: assistenter är statligt finansierade sällskapsdamer. Det var innan jag fick assistans, i dagsläget hade jag slängt något hårt i huvudet på honom...

Nu hamnade jag på lite avvägar :0). Vad säger ni som läser detta och har assistenter? Kan man bli vän med sin assistent? Eller ska man behålla sin integritet och endast se dem som ren personal som har ett uppdrag att sköta???


2 kommentarer:

  1. klart att man kan bli vän med sin assistent.Du kan behålla din integritet ändå. För när assistenten började sitt uppdrag hos dig var ni inte vänner och då gjorde du förmodligen ett val med hur mycket integritet du vill ha. Det kan ju ändras under tiden, men grunden finns dä/Boel

    SvaraRadera
  2. Jag har ingen erfarenhet av assistenter mer än att jag hade en kompis när jag var liten som hade en elevassistent. Min kompis hade fått en hjärnblödning när hon var 6 år gammal. Spontant skulle jag dock säga att det är okej att vara vän med sin assistent. Bara det finns en tydlig gräns mellan jobb och privatliv för dem. FB vänner är okej om båda parter vill det. SMS och mail kan användas för att meddela ev ändringar i scheman eller nåt liknande. Kommunikation är nyckelordet i alla förhållanden. Men tanken på att få hjälp av någon som man betraktar som en anställd fungerar nog bara som en kortsiktig lösning vid t.ex semestrar eller sjukdom.
    / Sussis svärdotter

    SvaraRadera