torsdag 23 december 2010

Lillejulafton

Ja nu är jag snart redo för julen! Kalkonen ligger i ugnen och steks. Alla julklappar inslagna. Julpyntet framme. Snö på marken som det ska vara på julen. Barnen kommer hit i morgon. Vad lyckligt lottad jag är!

Tyvärr har inte alla det så i Sverige. Tänker på dem som inte har några hem eller någon att fira julen tillsammans med. Tänker också på att det ska vara så jäkla perfekt över julen. Man ska vara glad. Man ska ha mysigt. Man ska gilla att fira, helst i flera dagar. Man ska umgås med människor man tycker hjärtligt illa om. Man ska säga God Jul med varm röst till dem som man annars knappt säger hej till. Varför ska allt vara perfekt bara för att det är jul? Varför ska alla gilla varandra bara för att det är jul? Hemlösa behöver hjälp även resten av året! De ensamma är lika ensamma som förut efter julen.

Gud vilken gnällspik jag låter som... Jag är bara så trött på allt MYS och GULLIGT, all falsk SNÄLLHET. Nu låter jag ännu värre... Man kan vara snäll alla dagar på året, likaså ha det mysigt och tänka på varandra. Inte bara till julen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar