onsdag 8 december 2010

JAG BLIR GALEN!!!

Varför minns inte Tiffen vad RUTAN är??? Visserligen är det ca 2-3 veckor sedan vi tränade sist, tyvärr beroende på tråkiga orsaker, men hon brukar ha lätt för att plocka upp något hon tidigare kunnat. Jag har lagt en RUTA på gården utanför, vilket jag gjort flera gånger tidigare. Jag kräver inte att hon ska sitta före skicket eftersom hon inte gör det när det är kallt och blött.

Står jag nästan i rutan då springer hon in i den direkt. Backar jag några steg, springer hon en meter - vänder sig om och tittar på mig - springer några steg igen - vänder sig om och tittar o s v. Hon börjar ofta pipa också. Jag har testat att ge DK - ibland går hon in. Oftast börjar hon irra runt och så småningom kommer hon in i rutan.

Har testat att bara stå tyst efter första kommandot och låta henne ta sig till rutan själv, hon gör då samma sak (stannar tittar piper springer lite stannar piper...). Jag har kastat belöning till henne i rutan, jag har lagt belöning bakom rutan o s v. Problemet är inte att stanna henne i rutan, det gör hon jättebra! Trots att det ligger belöning utanför rutan (i "springriktningen"). Utan problemet är att få henne att springa DIREKT och RAKT in i rutan. SUCK! Vad ska jag göra??? Någon som har tips???

Idag lade jag rutan på en annan plats på gården, men det skilde knappt 2 meter på den. Då sprang hon till stället där hon I GÅR fick belöningen... Så visst har hon minne det lilla livet!

2 kommentarer:

  1. Det låter som om Tiffen håller matte sysselsatt på samma sätt som Signe gör här ;-)

    SvaraRadera
  2. En tanke, från en icke-lydnadsnörd.
    Lägg till en target och börja öva på det igen, själva utspringandet, fundera på hur man kan baklängeskedja det (för det är vettigt har jag lärt mig ;) )

    Börja om från hur ni gjorde allra från början, och håll tävlingsavstånd så fort hon förstår galoppen.

    Ingen aning om det funkar, men som regel är det ju för svårt när det går fel, så hon kanske behöver (1) påminnas om korrekt beteende (2) få högre kvalitet på belöningar (blöt kattmat?) så att poletten trillar ner . .

    Som sagt, bara spontana funderingar.. =)

    SvaraRadera