söndag 10 april 2011

Vilken underbar dag!

I går bara njöt jag av hela dagen! Jag t o m vaknade i natt, satte mig upp i sängen och bara log så där rakt ut i natten. Då mår man väl bra =O)!


Jag och Tiffeloppan tävlade i Oskarström i går. De hade beställt fint väder till sin tävling i år igen. Vi gjorde årets första tävling och jag var väldigt nyfiken på hur det skulle gå. Platsen fick göras om då två hundar for upp och sprang omkring - tur jag INTE såg det! Vi fick gå tillbaka till våra hundar, och till min glädje låg Tiffen där jag lämnat henne! Hon gillar inte det momentet, gnäller gärna, men hon ligger som fastspikad även om flera hundar går upp. OK hon skulle komma till mig om någon hund kom fram till henne tror jag, eller så lägger hon bara upp magen mot hunden.

Vi fick sista startnumret, jag vill helst ha nummer ett, men det var bara att gilla läget! Det var jättehärligt att sitta där i solen och njuta av värmen och trevligt sällskap. Medan jag väntade såg jag att Sussi och Zimon klarade platsen i lydn kl. I bakom oss. Jätteskönt för dem! När det då till sist blev vår tur kändes det väldigt bra. Det jag var nervös för var hur jag skulle orka det fria följet på den planen... Tyvärr är det ganska blött på Oskarströms stora plan, vilket gör det mycket tungt att köra där. Jag gillar den klubben jättemycket, de har så trevliga tävlingar. Bara synd att planerna blir en kamp!

Och fria följet blev verkligen en KAMP! När det både var blött och samtidigt lutade åt ett håll så den armen fick jobba som f a n, då trodde jag att jag fick nog. Men skam den som ger sig. Det gick och det blev bra poäng dessutom. Domaren lovade att ge mig syrgas om jag skulle behöva, omtänksamt ;O). Sedan fick vi två tior på raken, i två moment som lilla donnan ibland inte ska utföra tycker hon. Men nu satt de där och jag var så glad. Hon gjorde sedan en kanonruta, jag nästa grät! Men eftersom hon tjuvstartade (inte tagga henne så mycket inför rutan nästa tävling Lempe!) så blev det en nolla.

Resten av momenten gick både bra och lite sämre. Lite kul var det ju när hon hämtat apportbocken och fortsatte springa mot "utgången"! Det har hon aldrig gjort innan, men jag fann mig snabbt och fick ur mig ett vardagskommando för hit. Och hon vände direkt - det såg kul ut! Jag tror faktiskt den lilla damen har humor... Hoppet, som senast dagen före hade varit så krångligt för henne, satt som en smäck medan fjärrdirigeringen gick trögt (träna mera träna mera). Hon var helt enkelt BÄST i går!!!

Det roliga var att hon var totalt cool mot andra hundar. Annars brukar hon tycka det är så läskigt och piper och gnäller och blir lite orolig. Vet inte vad som hände i går, hon brydde sig inte. Hon ville upp i mitt knä ibland, men inte för att hon var rädd eller ängslig. Den lilla svarta lyckades skrämma slag på en rottisvalp=O) genom att sitta i mitt knä. Först visste vi inte om det var Tiffen den var rädd för eller rullen, så jag satte ner Tiffen på marken. Rullen sket den i men fick nästan slag av Tiffany! Så den fick träna på att hälsa på min lilla hund som naturligtvis var jättesnäll! Lite kul var det trots allt. Så i går hade jag en mycket cool vovve och jag hoppas hon har kvar den tryggheten på andra ställen med där vi ska tävla.

Sedan blev det dags att kika på Sussi och Zimon, jag har aldrig sett dem tävla! Vilket program de gjorde!!! Jag blev väldigt imponerad, det såg så bra ut på plan! Det var verkligen "vi två mot världen" (eller mot domaren...). Så grattis till det förstapriset - det var ni värda!!!

Efter att ha fått flera kommentarer om hur lugn min hund är undrar jag om folk tror att små hundar inte kan vara lugna??? Eller tysta??? Jag förstod inte riktigt frågorna...

Eftermiddagen tillbringades med bokläsning i trädgården tillsammans med alla djuren. Det var så underbart!!! Sambon planterade penséer och påskliljor i krukor efter mina anvisningar, så nu har vi fint i trädgården och vid entrén. Vi planterade också några krukor som vi ska sätta på gravarna i Trönninge och Laholm.

Till min stora glädje kom Yngstlingen med sin Kärlek, vi har inte träffats förr. De gjorde en snabb visit, jag hoppas de kommer igen så vi får träffa Kärleken igen. Det var en mycket trevlig ung man (men så är han också från Skåne som Sambon sa...).

Idag blir det trädgården, boken, djuren och SOLEN samt fika som min älskade Sambo fixat - kan livet bli bättre? Nej tror inte det.

 

4 kommentarer:

  1. Härligt att läsa!!! Ni är väl värda varje sekunds njutning. Och en liten fågel viskade i mitt öra att ni har många härliga njutningsfulla tävlingsdagar framför er!!

    Snyggt jobbat igår - proffsigt och inspirerande!!!

    SvaraRadera
  2. Susanne Södergrenapril 12, 2011

    Tack Marie det värmer att höra!
    Ni var också sååå bra tittade på din film!
    Konon duktiga ni är!

    SvaraRadera
  3. Väntar fortfarande på att höra HUR DET GICK PÅ TÄVLINGEN. Bra verkar det som?

    SvaraRadera