tisdag 12 april 2011

GLAD GLAD GLAD!!!!!!!

Nej jag har inte vunnit flera miljoner på Triss! Inte heller någon bil - resa - tv, nej ingenting sådant. Däremot ska jag få nya hjul och batterier till min "körasjälvstol"! Sedan jag fick dessa jävla (förlåt) hjul har det varit skit att köra själv. Hjulen fungerar så att med batteriers hjälp använder jag mig av ca 20-40 % egen kraft för att köra. Hade en annan modell till att börja med men när de batterierna var utslitna hade vårt landsting gått över till en annan modell som har varit skräp hela tiden!

Jag har haft 3 uppsättningar batteri och ÄNDÅ har dessa inte räckt till för mitt behov! Det har varit ett jäkla laddande och kontrollerande var gång jag ska ut med den stolen. På helgens tävling hade jag 6 nyladdade batterier med (3 par), men vågade inte röra mig ur fläcken när jag en gång hade kommit fram till vår plan. Körde bara när jag tävlade, resten av tiden satt jag och häckade och kunde inte vara social!

Idag lämnade jag in alla batterierna på Hjälpis för kontroll. Stackars P som fick ta emot min frustration (som vanligt när det gäller batterierna), men han delade den med mig och förstod vad jag känner. Han informerade om att det nu finns en annan variant eftersom Hjälpis numera INTE har min nuvarande modell längre... (Hänger ni med?). Den nya modellen skulle visst vara betydligt starkare och skulle passa mot mina behov. Han lovade kontakta min arbetsterapeut och jag ringde henne också för säkerhetsskull - sådana här saker kan tyvärr ta månader ibland. Och först måste beslutet tas ATT jag får den nya modellen...

Till min stora glädje ringde arbetst upp mig för en stund sedan och då hade hon och Hjälpis kommit överens om att jag ska prova de nya hjulen på min "körasjälvstol" och om de var till belåtenhet fick jag behålla dem! Jag blev så glad att det kom lite tårar i ögonen!!! Jag är säker på att de stannar kvar på min stol, hjulen alltså, för det kan fan inte bli värre! Nu ska vi bara försöka få ihop en tid när alla kan vara med på provningen, men jag kan ställa upp mitt i natten om så behövs!!!

Jag förstår inte hjälpmedelscentralerna; de väljer ut hjälpmedel av skilda slag och fast de inte fungerar för oss som använder dem FORTSÄTTER de lämna ut dem. Vilket gör att man har hjälpmedel stående hemma som man aldrig eller sällan använder, och hjälpmedel är inte billiga. De kostar oss alla skattebetalare en slant. Ofta går de ju efter priserna, men billigt är inte alltid bäst!
Hellre ett dyrt hjälpmedel (dyrast är inte heller alltid bäst!), dyrt vid inköp, men som man kanske använder dagligen i många år än ett billigt som bara står och samlar damm i en hörna. Bäst att säga med så ni vet: Vi FÅR inte våra hjälpmedel utan vi får LÅNA dem tills vi inte behöver dem mer...

Tack P och konsulenten på hjälpis och I min arbetsterapeut för att ni satt bollen i rullning redan idag =O) - jag är så G L A D

2 kommentarer:

  1. Vad skönt att kunna bli lite mer mobil. Måste vara oerhört frustrerande när man inte kan göra som man vill.

    SvaraRadera
  2. Susanne Södergrenapril 12, 2011

    Det var kul att höra!Men man tycker att det ska vara själklart att kunna ta sig fram på ett smidigt sätt.

    SvaraRadera