onsdag 16 december 2009

Långvariga funktionshinder eller Försäkringskassan hoppas på under

Läste i morgontidningen att Försäkringskassan inte anser att en benamputation är ett långvarigt funktionshinder!!! Man kan gå med protes och då har man inget funktionshinder. Tycker de. Hade det varit 1:a april hade jag skrattat gott åt skämtet, men tyvärr visar det sig vara dagens sanning.

Då har en synskadad person inget långvarigt funktionshinder när han/hon får en vit käpp och ledarhund? Personen kan ju traska omkring med käpp och hund...

Då är inte heller jag långvarigt funktionshindrad eftersom jag har en rullstol och en assistent som gör mig "rörlig"...

Så fort en döv person har tolk försvinner funktionshindret, och tolkar kan man ju boka (jag vet att det är mycket svårt i vissa landsting att få tillgång till tolk)...

Jag kan fortsätta hur länge som helst med exempel. Nej det är inte de enskilda handläggarna som läser instruktionerna fel, som vanligt har de att tolka lagar som våra kära politiker har beslutat om. Och hur deras lagar slår i verkligheten - ja det får vi med funktionshinder veta av. Precis som med allting annat är allt inte svart eller vitt, människor kan inte tryckas in i vissa mallar. Och definitivt inte människor med funktionshinder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar