måndag 23 november 2009

Läkarintyg av diverse orsaker

Jag upphör aldrig att förvåna mig över våra myndigheter och deras krav på läkarintyg när man har ett funktionshinder (förlåt Helena så heter det inte längre eller?).

Är på G att köpa ny bil, till det får jag lite bidrag av Försäkringskassan. T ex till anpassningen. Min första bil köpte jag 1977 om jag inte minns fel. Jag har samma grundläggande funktionshinder, som blivt värre med åren. Men det är samma diagnos. Ändå ska kassan ha läkarintyg på att jag har detta funktionshinder, dessutom ska läkaren intyga att jag kommer att ha det nio år framåt!!! Vad tror de? Att jag helt plötsligt börjar gå efter 52 år??? Att jag ska ha samma funktionshinder i nio år till kan vilken icke läkarkunnig människa räkna ut med tårna...
Att det måste hålla i sig i nio år beror på att man måste ha sin bil i nio år (eller till den gått 18 000 mil). SUCK OCH STÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖÖN!!!

Det är samma visa när jag ansöker om förlägning av mitt särskilda parkeringstillstånd. Det vara i tre år, sedan får man ansöka om nytt. Läkarintyg ska lämnas tillsammans med ansökan. Vad tror Kommunen - att jag har mött Jesus och hux flux kan skuttelutta runt på mina ben???

Tänk vilken tid alla parter hade sparat in om det fanns lite sunt förnuft hos våra myndigheter. Vissa funktionshinder blir man aldrig bättre av, hur gärna myndigheterna vill (det är väl därför man ska lämna intyg...). Det bara är så. Mitt funktionshinder tillhör den skaran. Om nu myndigheterna TROR att man kan bli "bättre" skulle jag vilja att de upplyser alla med funktionshinder om detta! Vilken grej! Alla slipper sina krämpor, vi kan slänga kryckor/rullstolar/anpassade bilar m m åt helsike. Var var var är det man helt plötsligt blir helt "frisk"????

Att ansöka om bilstöd hos F-kassan är inget man gör bara så där. Jag blir trött bara jag tänker på eländet... Det kräver en massa jobb (från MIN sida), sömnlösa nätter och lätt magsår. Nej jag överdriver inte! Det är skitjobbigt, det vet alla som hållt ut och gjort det! Nej jag är inte tyst och tacksam för detta bidrag och ska inte klaga bla bla bla. Så länge samhället ser ut som det gör måste vi ha bilar för att kunna förflytta oss.

1 kommentar:

  1. Nej det heter funktionsnedsättning!Hihi!Kram Hille

    SvaraRadera