söndag 11 oktober 2009

Ibland undrar jag

hur hemska människor kan vara - eller är de endast okunniga???

Var och tävlade lydnad tillsammans med vännen S i dag. I regn och blåst med endast 7 grader varmt - är vi kloka? Nej! Men kul var det!!! Ännu inget 1:a pris så vi kan gå vidare till klass II. Tiffen var jätteduktig, låg helt stilla och tyst i det våta kalla gräset. Vi fick en 8:a på linförigheten - har jag nog aldrig haft med någon av mina andra hundar =O). Sen tyckte hon att hade jag sagt sitt kvar på inkallningen så skulle hon ta mig tusan sitta kvar också... Hon tävlade med sådan glädje idag att jag var så nöjd så nöjd.

Nu var det inte Tiffen jag skulle skriva om utan S:s domare. S kämpade på med sin hund, betygen var underligt låga (samma för alla i klassen). Dock fick de till det mycket bra på vissa moment och samarbetet mellan momenten var bra. Vid prisutdelningen avslutade denna domare med att tala om för de tävlande att det var flera stycken som inte var klara för tävling!!! Jag blev mållös när S berättade detta!!! Jag såg flera ekipage och det var som vanligt en del missade lite här och där, men inget överraskande på något sätt. Har ALDRIG varit med om en sådan kommentar från en domare någonsin!!! Tvärtom, ofta säger de ex vis att synd en del hade en dålig dag idag - hoppas det går bättre nästa gång!!!

Men det som fick mig att gå i taket var när S visade sitt protokoll. Hon hade fått avdrag i ett moment för att hon rörde sig. Nej man får inte röra sig så det blir ett dubbelkommando. Det gjorde inte S heller. S har ett funktionshinder som gör att hon inte kan stå blickstilla - det hade hon fått avdrag för!!! Jag har sett andra tävlande med olika funktionshinder, reumatiker, ryggskador, personer med sviter av strtoke. Man rör sig inte lika dant som en fullt frisk människa, man kanske släpar med ett ben, har svårt att stå still m m. Jag har aldrig hört talas om att dessa fått avdrag för - ja vad då??? Och det är ändå människor som tävlat i Elitklass där man kan hacka ner på en konkurrent och domarna kräver extra mycket.

Jag har tillstånd att tävla i rullstol (ja skratta inte men så är det! Rullstolen är ett hjälpmedel gud bevars och det får man inte ha står det i reglerna!!!). Ska S behöva ha ett intyg på att hon kanske
gör en liten ofrivillig rörelse ibland??? Nej där går väl ändå gränsen. Eller???

1 kommentar:

  1. My gad! Jag trodde i min enfall att domaren utgick ifrån ekipagets grundtillstånd, och om man då som S har ett smärre funnktionshinder, så tar man hänsyn till detta. Men det var tydligen alldeles för logiskt för att det skulle vara så...

    SvaraRadera