lördag 24 oktober 2009

Att sova i en djurpark eller Är det konstigt jag har ont i ryggen?

Numera är det trångt i sängen! Så här ser det ut varje kväll när jag ska lägga mig:

Sambon ligger i sin halva av dubbelsängen.

Två st hundar ligger i min halva - dessa flyttar sig med stor möda vid tillsägelse om att flytta på sig. Ibland hör de inte vad jag säger utan måste rullas med överkastet till gränsen mellan min och Sambons sänghalva.

Jag hinner sätta mig på sängkanten - det dyker upp två små ludna kattungar från ingenstans. Dessa är dock lättare att flytta runt till lämplig plats i sängen.

Två hundar lägger sig i Sambons halva, surt gloende på de ludna som matte (dvs JAG) måste gulla med en stund.

Sambon klagar över att det är ont om utrymme för hans ben. Han sparkar lite försiktigt för att undvika att sparka ner en hund på golvet. Jag tycker han klagar i onödan! Det är mysigt med hundar i sängen!!!

Jag sätter mig i sängen och tar sats för att lägga mig ner och läsa en stund. Då kommer den Stora katten och lägger sig bakom mig. Jag undgår i sista stund att lägga mig på henne, vilket inte hade uppskattats av Stora katten. Hon lockas till sidan och jag kan lägga mig på rygg.

Nu startar dagens kelstund tycker Stora katten! Det purras, kurras, strykes och gnides åt alla håll och kanter. Har jag fräckheten att försöka läsa min bok samtidigt, börjar det strykas och bitas i den så att det enda jag kan göra är att lägga undan den.

Nu kommer de små lurviga för att kolla vad Stora katten gör hos mig. Dessa stannar snabbt efter en blick från Stora katten och de rullar ihop sig i skarven mellan mig och Sambon. Just där jag inte vill att de ska ligga, är rädd de trillar emellan och kvävs.

Stora katten bestämer när gosandet är slut och stegar iväg ut i natten. Nu är jag så trött att jag hinner läsa två rader i boken innan jag får den i pannan. Ljuset släcks. Sambon har redan börjat sova hör jag.

Jag vaknar i natten och fryser. Inser att det ligger tre katter och en hund i MIN halva av sängen. Hur kommer jag fram till det utan att tända ljuset? Enkelt: kolla storlek på alla tassar man hittar runt omkring sig samt längd på svansar! Lätt som en plätt!

Hur går det med täcket? Jag får tag i lite av själva påslakanet och lyckas dra det över ena axeln, inser att jag ligger i en 3:e del av min säng - i resten ligger det djur samt ibland även Sambon...

Och sedan undrar alla varför jag har ont i ryggen???????

2 kommentarer:

  1. Hahahaha se detta framför mig. E glad jag bara ha en katt i min säng trots sin lilla kroppshydda kan även jag vakna i konstiga vinklar av att denna 13 veckor gamla kise lagt sig i fotändan så jag, med mina 173 cm, ligger i fosterställning. Och det av EN kattunge. Så ja, förstår din rygg. ;-)haha tänk då på torsdag, då kommer även MIN Kajsa trängas. Vet robban detta? Haha... Kram Alle

    SvaraRadera
  2. ååååå så mysigt, låter precis som hemma hos oss:) där é det jag som har 1 hund och två kurrande katter:)ibland får man lida lite, för lite mys:)
    puss å kram från oss i Simlångsdalen :)

    SvaraRadera