torsdag 9 oktober 2008

Hjälp med bokföringen, moral i hundträning m m

Idag hade jag hjälp med bokföringen. Eller ja hjälp och hjälp, man kan kalla det vad man vill. Störningsträning vid bokföring skulle jag vilja kalla det! Men man kan ju inte motstå tre bedårande små spinnande kattungar!!! De var även behjälpliga med ytterligare störningsträning (nu fattar jag hur HUNDAR känner sig när vi lägger på störningar och kräver en massa av dem) när jag skulle betala räkningarna på internet. Tre katter har totalt tolv ben, tre nosar, sex öron och tre svansar. Tro det eller ej men det blir väldigt mycket KATT framför tangentbordet och skärmen om de instresserat följer muspekare och annat på skärmen. Hoppas alla kontosiffror, OCR-nummer och summor blev rätt!!!

Har funderat länge på det här med att det är OK att korrigera våra djur med olika våldsamma metoder. Med vilken rätt gör vi detta? Eftersom jag mest känner till hundars träning håller jag mig till dem i mina funderingar. Det står ju i lagen att man inte får åsamka djur lidande - men varför kan man då inte stoppa dem som rycker sina hundar i halsen, stampar på deras rygg trots att de ligger ner o s v. Hur kan man påstå att det är OK att sätta en stryplänk så att den gör ont när hunden drar? Var står det någonstans att vi under träning med hund får göra detta! Och hur kan våra Brukshundklubbar tolerera att detta lärs ut av utbildade (utbildade på vad då - bästa sättet att göra en hund illa???) instruktörer när det står att man ska träna med positiv förstärkning??? Menas positiv förstärkning med att det blir positivt när smärtan försvunnit... Hur ser man på sin hund om man klår den till lydnad? Varför HAR man hund överhuvud taget då undrar jag. Har man inte tålamod att träna hunden så den gör det jag vill, så ska man inte ha hund!!! Har man skaffat hunden för att visa hur jävla bra diciplin man har på den? En duktig hundägare/instruktör får hunden att agera på ett önskvärt sätt med små medel, det finns många som aldrig varit i närheten av en kurs eller instruktörsutbildning och de behöver varken ta till våld eller "muta" för att få sin vilja igenom. Däremot är de förmodligen väldigt bra på att belöna sin hund och TALA OM NÄR DEN GÖR RÄTT! Vilket gör att de får en hund som är trygg, samarbetsvillig och glad!

Har börjat en kurs som heter Tävla med glädje, hade teori i början av veckan. Och jag har nog inte skrattat så på länge. Härliga människor som bjöd på sig! Kursen hålls av Jenny W och jag hoppas att jag nu får tummen ur och kommer igång med lilla Tiffany. Märker nu när jag har mycket ont och inte orkar med hennes träning alls att hon tycker livet blir trist. Fast jag tänker träna henne i sängen medan jag ligger på värmen... Det går väl bra med både inkallning, ligg kvar och apport med en liggande matte? Eller Tiffany förväntar sig liggande matte på tävling med??? En fråga för kursledaren =O)



1 kommentar:

  1. Hejsan Marie!

    Hittade hit via Jenny. :-)

    ag förstår precis vad du menar. Det som upprör mig är att "utbildade instruktörer" just genom det epitetet självklart har "rätt" när dom hanterar sina och andras hundar illa. Och att SBK på något vis får stå för sådana metoder, oavsett dressyrpolicy...

    Vad kan man göra? Bara visa på att det finns alternativ, genom att själv träna på ett revligare sätt. Och ja, för mig har det ett egenvärde att träna "trevligt", för det innebär att jag har gjort ett aktivt val i hurdan relation jag vill ha med min hund.

    Nu svävade jag visst ut... :-)

    Hoppas du har lika kul på Jennys kurs som ni verkar ha när man läser om den. Skulle gärna velat gå den själv, faktiskt.

    SvaraRadera