lördag 19 juli 2008

OS eller inte OS???

Jag har väldigt svårt att bestämma mig för om jag ska se på sommar-OS i Beijing. Jag ÄLSKAR att titta på OS, särskilt sommarvarianten, jag SER ALLT och då menar jag verkligen ALLT - förutom segling som jag inte förstår ett jota av...

Diskussionerna har varit och är många inför årets sommar-OS. Med tanke på hur Kina behandlar Tibet-frågan (och Tibets invånare) samt hur de behandlar sina egna (tvångsrivning av bostäder, tvångsförflyttning av folk samt fängslanden av de som kritiserar Kinas handlanden - allt p g a OS). Såg två program från Kina häromkvällen som berörde OS. Journalisterna fick gärna intervjua vem som helst som gick med på det. Men det var ju inte så i verkligheten. Många av de som fick sina bostäder rivna var tvugna att flytta sedan - självklart! Ut till hyreshus i förorten som de inte har råd med . De trivdes i sina gamla, och i våra ögon väldigt omoderna och små, hus. De fick en liten summa för sina hus som inte räckte till nytt boende...

Klart man kan ha åsikter om alla länder som får arrangera stora tävlingar, inget land är väl perfekt??? Men eftersom Kina begår många brott mot de mänskliga rättigheterna på många plan borde de kanske inte ens fått arrangera OS? Å andra sidan sätter det stort focus på Kina i och med OS, kanske man ska se att nu finns chansen att verkligen visa på problemen! Tyvärr är det inte så enkelt misstänker jag...

Det blir med besk smak i munnen jag ser OS i år. inte alls med samma nyfikenhet och glädje över allas prestationer som jag brukar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar