tisdag 17 juni 2008

Madam Tussad samt inklickning av matglad vovve

För er som tror att jag känner herrarna på bilden i föregående blogg vill jag bara säga: Nix! De har det roliga programmet Little Britain som gått på tv, dessutom är de gjorda i vax.

Nu måste jag bara återigen berätta om våra duktiga havanaiser!!! Det är Hilka denna gång som utmärkt sig: Hilka ska gå kurs med Husse hos Tränaren om någon vecka, även jag och Tiffany ska gå denna kurs. Tänkte att det vore lämpligt att "klicka in" Hilka, d v s lära henne att klickerns klick = godis. Sagt och gjort, fram med klicker (Tiffany såg den och kom direkt!) samt mat (Hilka älskar nog mat lite mer än hon älskar Husse). Delade upp skinka i tio bitar, började ge skinka samtidigt som jag klickade. Fick droppa ner skinkbitarna på Hilka för hon bet mig rejält i ivern att ta skinkan. Så klick samtidigt som Hilka tog skinkbit i munnen tio gånger i snabb följd. Stoppade sedan, Hilka fortsatte leta efter skinka under köksbordet. Tanken slog mig då: Har hon redan förstått??? Så jag klickade igen utan att hon såg vad jag gjorde - och se på 17! Hon kom direkt fram till mig och tittade efter godiset. Så klart fick hon en bit till! Tiffany fick också lite under Hilkas inklickning.

I förmiddags fortsatte jag med inklickningen. D v s jag plockade fram klickern, Hilka låg i min moppe hos Husse, jag smög ut i köket med klickern i handen. Kände att jag bara måste testa minnet på Hilka eftersom hon redan i går visat att hon förstått sambandet klick = godis. Satt med ryggen mot Husses kontor, var helt tyst och klickade en gång. Tiffany satt redan jämte mig eftersom hon förstår att klicker betyder att nu ska vi hitta på något tillsammans. Gissa vem som kom som ett litet skott till oss efter klicket? Hilka!!! Hon kom direkt med lyfta öron och ordet MAT skrivet i ögonen, och då åkte skinkan fram ut kylskåpet såklart!!! Vilken hund! Prata om snabb inlärning...

Efter denna framgångsrika inklickning, som jag tillskriver Hilka, ska vi nu försöka oss på att få henne att lägga sig på kommandot LIGG. Kommer att börja med att klicka för kommandot SITT som hon redan kan. Ev får hon lära något annat före LIGG, t ex TASSEN, där jag kan utnyttja ett beteende hon redan använder sig av. Vi återkommer med rapport om hur det går! Det är en liten utmaning, utan några krav, eftersom Hilka aldrig lärt sig kommandot LIGG eller tränats med operant inlärning samt klicker.

2 kommentarer:

  1. Åhhh dessa underbara små liv... :) Kram Alle

    SvaraRadera
  2. Det låter väldigt lovande inför fredag! Glöm inte att klicka in Husse också:-)

    Kramar /Jenny

    SvaraRadera