tisdag 9 februari 2010

Är du CP eller.......

Hur ofta får jag inte höra detta uttryck användas antingen till någon annan eller om något! Jag blir lika ledsen varje gång, och besviken om det är någon jag känner som säger det =O(. Jag reagerar också när uttryck som mongo, damp m m används. Hur ofta har jag inte fått höra att hundar har damp???

Att ha ett av dessa funktionsnedsättningarna (nu är jag väl duktig Helena?) är definitivt ingen dans på rosor. Att sedan få höra dessa uttryck i alla nedsättande kommentarer gör inte livet lättare kan jag lova! Bäst att säga att jag inte har någon av dessa diagnoser! Men jag reagerar starkt ändå.

En av världens förnämsta fysiker hade en CP-skada, kroppen var skruttig på honom men HJÄRNAN var bländande!!! Att ha en CP-skada innebär inte att "vara dum i huvudet" även om kroppen inte hänger med riktigt som man vill. Att ha Downs syndrom (mongoloid) är en begåvningsnedsättning men man har lika stor rätt att slippa höra uttryck som mongo (som alltid sägs nedsättande). Damp innebär, mig veterligen, inte att man har en begåvningsnedsättning.

Har människor så begränsat ordförråd att man måste ta till sådana här uttryck??? Är det okunskap som gör att det är så lätt att slänga ur sig sådana här ord? Hallå, vi lever inte på medeltiden då människor med funktionsnedsättningar knappt hade ett livsvärde.

Det sägs en massa könsord till/om varandra, jag tycker det är lika illa det! Eller att kalla någon bög eller liknande. Hur tänker föräldrar? Tar de någosin tag i sina ungar och förklarar att man inte säger så om någon??? Ja jag vet EN mamma som gör det, du vet vem du är! Och det är en ojämn kamp eftersom kompistrycket kan vara hårt och tufft.

Men vuxna (???) människor kan jag inte förlåta när de säger att något/någon är CP!

Min allra bästa vän sedan länge har en CP-skada. Han är den klokaste och omtänksammaste människa jag känner! Hans intelligens är det inget fel på, det är bara "skalet" (kroppen) som inte hänger med riktigt i alla situationer.

Precis som jag har sagt upp närmre kontakt med dem som inte kan acceptera min funktionsnedsättning och vad den innebär, känner jag för att säga upp närmre kontakt med alla CP-sägare. Faktum är att jag tycker det är brist på respekt även för mig. Ingen skulle väl sitta och säga "din cancerkräfta" till någon som har cancer...???

4 kommentarer:

  1. Bra skrivet... Hatar oxå när "VUXNA" människor använder dessa uttryck. Ha de inget bättre ordförråd eller??? Ush... Kram Alle

    SvaraRadera
  2. Många gånger har jag berättat fär barn och en del äldre vad CP är och att man inte ska kalla någon för det.Sen när jag berättar att jag har en CP skada så föstår dom ingenting.
    För ingen vuxen har talat om vad CP är.
    Vuxna människor måste vara mer ödmjuka mot varandra då blir våra barn det också.

    SvaraRadera
  3. Mkt bra skrivet modern! Go girl! =) En av världens bästa personer jag känner har en CP-skada och jag HATAR oxå att höra s.k vuxna säga det....IDIOTER!!!

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet tjejen. Jag liksom du förfasas över när man hör barn slänga ur sig saker till varandra men i grunden kan jag inte bli arg på barnen eftersom det är ju vi vuxna som låter dem göra det så de som förtjänar en rejäl utskällning är deras föräldrar. Här hemma går jag i taket om mina barn uppförsig på det viset och jag hoppas att det finns andra vuxna runt dem som säger till dem om jag inte är där. Likaså är ordet tack inpräntat i mina barn, för i dag finns det allt för många barn som inte säger tack. ja du fick även mig att gå i gång på detta..... för det finns mycket bland våra barnsbeteende i dag som jag inte står för och som mina barn inte får göra men det är tufft när "alla" andra får men jag tror nog att jag vinner i längden. :-)

    SvaraRadera