söndag 28 oktober 2007

Helgen som gått: mina hundar, andras hundar och lite Guiness

Det blev mycket HUND denna helg! Tre kurser, varav en på Stadsbondgården i Halmstad. Där hade vi turen att stöta på både grisar (i olika storlek och färg), getter, sura gäss (hahaha det är snart Mårtenstider...) och kossor. Funderar ibland över varför det är så svårt för hundägare att se till att belöna det hunden gör bra, istället för att bara fokusera och straffa det hunden gör fel... Hur ska hunden kunna göra RÄTT om man inte lär den det? Varför är det bättre med ett hårt ryck i kopplet än att ge en belöning för att hunden gör rätt... Vad lär sig hunden på det?

Hade en härlig lördag eftermiddag på Harrys (pub i Halmstad) tillsammans med min bror och hans kompis samt min sambo. Tog ett par glas av favoriten Guiness - enligt brodern består det mest av bröd - och bröd är ju nyttigt eller hur? Vad va det Socialstyrelsen sa? 6-7 skivor om dagen??? Alltså satt jag på en pub och var nyttig i flera timmar.

Tyvärr har jag inte hunnit med mina egna hundar som jag önskat denna helg. Men vi har fortsatt träna lydnad Tiffany och jag. Är väldigt mallig över att hon tar apportbocken. Inte lång stund men hon tar den i munnen! Hon t o m kastar sig efter den! Tack Jenny för "2-åringsmetoden", tänker föra över det på allt annat Tiffany ska kunna apportera. Känner mig så motiverad att träna lydnad igen, men behöver ha en "piska och morot" för att det ska bli av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar